ریسه ها روشنایی های باریک و بلندی هستند که به عنوان تزیینات روشنایی به کار می روند. این محصولات دارای انواع مختلفی بوده که می توان در شرایط و موقعیت های مختلفی از آن ها استفاده کرد. می توان ریسه را برای روشن کردن پله ها، سقف های کاذب، لبه باغچه ها و ... به کار برد. شکل زیر استفاده از این محصول به عنوان نور مخفی در زیر پله ها را نشان می دهد. امروزه انواع ریسه ال ای دی نسبت به ریسه هایی که مصرف انرژی بیشتری دارند مورد توجه قرار گرفته و در تزئینات و نورپردازی فضا بیشتر به کار می روند.

استفاده از این نوع روشنایی ها در اماکنی مانند هتل ها، منازل مسکونی، فروشگاه ها و مراکز مذهبی امکان پذیر است. به کار بردن ریسه ها به صورت مخفی می تواند باعث جذابیت و زیبایی بیشتر محیط باشد. هم چنین این محصول دارای انعطاف پذیری بالایی است که همین مورد آن را برای استفاده در شرایط مختلف محیا می سازد، با دارا بودن این ویژگی امکان قرار گیری آن در موقعیت های مختلف فراهم است. انواع نواری آن را نیز می توان به عنوان نور مخفی در گچ بری های ساختمان به کار برد و از آن جا که در رنگ های مختلفی موجود می باشند، می توان آن ها را با فرم ها و موقعیت های مختلفی هماهنگ کرد. ریسه ها نور هایی غیر مستقیم ایجاد می کنند و می تواند تاثیر بسزایی در زیبایی محیط داشته باشند.

از دیگر مزایای این تولیدات هوشمندانه و ظریف می توان به این مورد اشاره داشت که امکان کنترل روشن و یا خاموش بودن آن ها با استفاده از یک ریموت کنترل وجود دارد. با استفاده از ریموت کنترل ها می توانید شرایط روشنایی و همین طور رنگ ریسه ال ای دی (در صورت چند رنگ بودن آن) را تنظیم نمایید. نکته دیگر این که می توان برخی از انواع ضد آب را که محافظت شده نیز هستند، در فضای خارجی به کار برد. همچنین این نوع می توانند ضد نفوذ گرد و غبار نیز باشند.

انواع ریسه:

به طور کلی این فرم از روشنایی به دو دسته کلی ریسۀ شلنگی و ریسه نواری تقسیم می گردند. نوع شلنگی با توجه به نوع روشنایی و مواد سازنده، دارای دسته های مختلفی هستند:

ریسۀ شلنگی معمولی:

روشنایی این گروه که نوع قدیمی تر آن ها به شمار می روند، شبیه به لامپ های رشته ای است و ویژگی های همان لامپ ها را دارند. این روشنایی ها میزان مصرف برق بالایی دارند و همین طور گرمای زیادی نیز تولید می کنند. رنگ های مختلف ریسه شلنگی معمولی، به واسطه استفاده از شلنگ های رنگی است و خود لامپ نقشی در ایجاد رنگ ندارد. بسته های آن به اندازۀ 100 متر می باشد اما برش های آن یک متری خواهد بود.

ریسۀ شلنگی LED یا ریسۀ ال ای دی:

در ریسۀ شلنگی LED از لامپ های ال ای دی برای روشنایی استفاده می گردد. همان طور که می دانید انواع لامپ ال ای دی مصرف برق مناسبی دارند و می توان از آن ها در هر فضایی استفاده نمود. به علاوه لامپ های ال ای دی به کار رفته در ساخت این محصول گرمای زیادی تولید نمی کنند. به علاوه بر خلاف نوع معمولی، رنگ های متفاوت آن به واسطه وجود لامپ های رنگی درون آن می باشد. این دسته تنها درصورت روشن شدن رنگ خود را به نمایش می گذارند که استفاده از آن در تزیین در منازل، ویترین فروشگاه ها و... مناسب است. ریسۀ ال ای دی شلنگی دارای ریموت نیست و کنترل روشن و خاموش بودن آن به طور دستی انجام می گیرد. هم چنین برای استفاده از آن باید توجه داشت که در اندازه های 2 متری موجود هستند و سفارش آن باید به صورت زوج (مضربی از عدد دو) صورت گیرد.

ریسۀ شلنگی فلکسی:

تفاوت عمدۀ و ویژه ریسۀ فلکسی با دیگر انواع آن در این است که بر خلاف دیگر محصولات این مجموعه، نور ایجاد شده توسط آن نقطه نقطه نیست و به شکل یک دست دیده می شود. یکنواخت بودن نور فلکسی می تواند نقش مهمی در زیباتر دیده شدن آن داشته باشد. این روشنایی فلکسی قابل استفاده برای سقف ها نیست و در اماکن دیگر به کار می رود و استفاده از آن در زیر پل ها، برای نمای ساختمان ها و ... امکان پذیر است. ضد آب بودن و همین طور طول عمر بالای آن می تواند این محصول را به گزینه ای مناسب برای انتخاب در هر شرایطی تبدیل کند. هم چنین بر خلاف دیگر موارد معرفی شده که به صورت مخفی به کار می روند، یک نواخت بودن نور ریسۀ فلکسی می تواند آن را برای استفاده به عنوان نقش یا طرحی خاص نیز به کار برد. هم چنین می توان با استفاده از آن نوشته ای روی دیوار ایجاد کرد. قطر بدنه این محصول 1×2 سانتی متر است.

ریسۀ شلنگی نئون فلکسی:

ریسۀ شلنگی نئون فلکسی گران ترین مورد در نوع خود به شمار می آید، به مانند ریسۀ فلکسی قابل استفاده به صورت سقفی نبوده و برای نمای ساختمان ها به کار می رود. این محصول نیز نور یکنواخت ایجاد می کنند که نقطه نقطه نبودن نور آن باعث می شود استفاده از آن در شرایط ویژه و خاص امکان پذیر باشد. یک دست بودن نور ایجاد شده توسط این مدل از ریسه ال ای دی آن را بسیار جالب و مفید می سازد به این ترتیب که می توان از آن در ساخت المان و نوشته ای خاص استفاده کرد. در نوع نئون فلکسی در هر یک متر جای خاصی برای برش قرار دارد و به این ترتیب می توان هر ابعادی از آن را به سادگی استفاده نمود.

ریسۀ شلنگی SMD:

ریسۀ شلنگی اس ام دی یکی از بهترین انواع در نوع خود است که در ساخت آن از لامپ های SMD استفاده شده است. این لامپ دارای آی سی هایی با پایه کوتاه است. این پایه ها با استفاده از لحیم کاری بدون استفاده از سوراخ بر روی بورد نصب می گردند و با عبور جریان برق می توانند نور مناسبی را توزیع کنند. روشنایی اس ام دی به شکل چهار گوش هایی ظریف در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و تشکیل یک مجموعه کامل را می دهند. ریسه های اس ام دی مصرف برق بسیار پایین (حتی پایین تر از ال ای دی ها) دارند و به این ترتیب می توان به راحتی و بدون دغدغه مصرف برق از آن استفاده کرد. همچنین می توان این محصول را مجهز به ریموت کنترل نیز نمود که در این صورت روشن و خاموش کردن آن به سادگی امکان پذیر می باشد. همین طور نوع روشنایی و دفعات روشن و خاموش شدن آن ها نیز با استفاده از این ریموت ممکن است.

ریسه های شلنگی اس ام دی در دو نوع اصلی موجود می باشند. نوع اول آن ها رنگی ثابت دارند که تغییر نمی کند. اما نوعی دیگر از آن که به هفت رنگ معروف است، قابلیت تبدیل شدن به رنگ های مختلفی را دارد. یعنی می توان از یک نوار باریک با رنگ ها متعدد استفاده کرد. ریموت دار بودن آن نیز می تواند سهولت در تغییر رنگ آن را نیز فراهم کند. بسته های ریسه شلنگی smd به اندازه 100 متر است،  برش های آن به صورت 1 متری صورت می گیرد و دارای سطح مقطع مربعی هستند.

ریسۀ نواری SMD:

این نوع از روشنایی اس ام دی بر خلاف نوع شلنگی دارای قطر زیادی نیستند و به صورت نواری و باریک به فروش می رسند. اندازه طول آن تا 5 متر و یا نهایتا تا 10 متر است، اما این امکان وجود دارد که تا اندازه 3 سانتی متری نیز جدا شود. با استفاده از لحیم کاری می توان از روشنایی این ریسه نواری به سادگی استفاده کرد.

ریسۀ تک لاین و دولاین:

می توان از این مدل روشنایی به صورت یک یا دو لاین استفاده نمود. تمامی موارد معرفی شده در بالا از نوع تک لاین هستند. اما برخی از انواع LED و SMD می توانند دو لاین نیز باشند. این محصولات از دو رشته روشنایی تشکیل شده اند و به نام ریسه مکعبی نیز شناخته می شوند. نکته مهم اینکه ریسه دو لاین SMD بر خلاف دیگر نوع تک لاین آن، نمی تواند RGB باشند و به صورت تک رنگ عرضه می شوند. همان طور که مشخص است نوع دو لاین این نوع روشنایی از شدت نور بیشتری برخوردار هستند. تصویر زیر نشان دهنده نوع دو لاین این محصول است.