گلند کابل وسیله‌ای است که از آن برای اتصال کابل به جعبه تقسیم استفاده می‌شود. گلندها به صورت پلاستیکی، پلیمری و فلزی در اندازه‌های متفاوتی تولید می‌شوند که انتخاب هر گلند بر اساس سطح مقطع کابل مورد نظر صورت می‌پذیرد. هدف از به کار بردن گلند در اتصال بین کابل و جعبه تقسیم، ایجاد ایمنی کامل برای کابل و اتصالات در برابر لرزش و نیروهای وارده به آن‌ها به منظور جلوگیری از آسیب‌دیدگی و پارگی می‌باشد، هم چنین نصب گلند موجب آب‌بندی کامل محل اتصال، در برابر نفوذ رطوبت و گازهای قابل اشتعال به درون جعبه تقسیم می‌شود.

گلندهای کابل برای اتصال امن انتهای کابل به یک وسیله که عموماً دستگاه، تابلو یا جعبه توزیع، و یا محفظه روشنایی برق است، استفاده می گردد. گلندهای کابل به طور موثری از ورود گرد و غبار، آب، روغن، مواد شیمیایی، و حشرات به درون دستگاه، تابلو، یا محفظه مورد نصب جلوگیری می کند. گلند به گونه ای طراحی شده که پس از ورود کابل به گلند و رد شدن آن از “واشر محافظ کابل”، علاوه بر آب بندی دستگاه یا تابلو در محل ورود کابل، از آسیب کابل توسط بدنه فلزی و غالبا تیز بدنه دستگاه، تابلو، یا محفظه ای که سوراخ جهت عبور کابل در آن ایجاد گردیده است جلوگیری می کند. عدم استفاده از گلند، به خصوص در محیط با ارتعاش بالا، موجب آسیب دیدگی و حتی پارگی کابل در دراز مدت در محل تلاقی کابل با دستگاه، تابلو، یا محفظه می گردد. استفاده از پلاستیک های مهندسی با دوام در تولید انواع پلاستیکی گلند، و برنج با آبکاری نیکل در انواع فلزی، طول عمر طولانی گلند را تضمین می نماید. گلندها بر روی کلیه کابل ها، اعم از کابل های قدرت، کنترل، ابزار دقیق، اطلاعات، ارتباطات، … مورد استفاده می باشند.

گلند کابل یکی از قطعات پرکاربرد در تهیه انواع تابلو برق می باشد. اگر بخواهیم بصورت کاملاً ایمن یک سر کابل را به جعبه توزیع یا تابلو برق متصل نماییم بهترین گزینه استفاده از گلند می باشد. هدف استفاده از این قطعه جلوگیری از آسیب دیدگی کابل و محتویات جعبه می باشد. بدین صورت که با استفاده از آن، از طرفی کابل از عواملی چون خوردگی و پارگی توسط قسمت تیز تابلو برق به صورت ویژه ای جلوگیری می شود و از طرفی هم از نفوذ هر گونه جسم خارجی مثل گرد و غبار و رطوبت به داخل جعبه به صورت کامل جلوگیری می شود.

یکی از مزایای گلند کابل طول عمر بالای آن است که این مورد به دلیل استفاده از مواد مرغوب در تهیه آن است. از مزایای دیگر می توان به استفاده آن در انواع کابل مثل ارتباطات، اطلاعات، ابزار دقیق، کنترل و قدرت اشاره کرد. گلندهای کابل به انواع مختلفی چون پلاستیکی و فلزی تقسیم بندی می شود.

انواع گلند:
۱- گلند های پلاستیکی:
۱.۱- گلند های پلاستیکیبا رزوۀ استاندارد PPG) PG):
رزوه گلندهای PPG بر اساس استاندارد ” Panzergewinde ” آلمان طراحی و ساخته شده است. این گلندها در ۱۱ سایز مختلف، از PG7 تا PG63 می باشند که هر سایز، بازه قطری کابل مخصوص به خود را پوشش می دهد. نایلون تنش زدایی شده به کار رفته در این گلندها از نوع پلی آمید ۶ خود خاموش شونده بوده و دارای خواص اشتعال - مقاوم و اشتعال - خاموش شونده با استاندارد UL 94 V-2 می باشد. همان طور که در تصویر مشخص است، گلندهای پلاستیکی PPG دارای پنج قسمت می باشد: “مهره تثبیت کننده”، “واشر آب بندی”، “بدنه و چنگال”، “واشر محافظ کابل” و “درپوش”.
۱.۲گلند های پلاستیکیبا رزوۀ استاندارد متریک (PMG):
رزوG گلندهای PMG بر اساس استاندارد واحد اندازه گیری استاندارد ISO، یعنی متریک (میلی متر) طراحی و ساخته شده است. این گلندها در ۸ سایز مختلف می باشد که هر سایز، بازۀ قطری کابل مخصوص به خود را پوشش می دهد. نایلون تنش زدایی شده به کار رفته در این گلندها از نوع پلی آمید ۶ خود خاموش شونده بوده و دارای خواص اشتعال - مقاوم و اشتعال - خاموش شونده با استاندارد UL 94 V-2 می باشد همان طور که در تصویر مشخص است، گلندهای پلاستیکی PMG دارای ۵ پنج قسمت می باشد: “مهره تثبیت کننده”، “واشر آب بندی”، “بدنه و چنگال”، “واشر محافظ کابل” و “درپوش”.
۲- گلند های برنجی:
۲.۱- گلندهای برنجی با رزوۀ استاندارد MPG) PG):
رزوۀ گلندهای MPG بر اساس استاندارد” Panzergewinde ” آلمان طراحی و ساخته شده است. این گلندها در ۱۱ سایز مختلف از PG7 تا PG63 می باشند که هر سایز، بازۀ قطری کابل مخصوص به خود را پوشش می دهد. گلندهای برنجی تنش زدایی شده، دارای لایه آبکاری نیکل می باشد. گلند های فلزی عمدتا در محیط بیرونی که بازه دمایی وسیعی را دارد، و دائما تحت اشعه ماوراء بنفش ) UV ( خورشید می باشد، مورد استفاده می باشد. روکش نیکل به کار رفته، از خوردگی و زنگ زدگی گلند جلوگیری می کند. همان طور که در تصویر مشخص است، گلندهای برنجی MPG دارای شش قسمت می باشد: “مهره تثبیت کننده”، “واشر آب بندی”، “بدنه”، “واشر محافظ کابل”، “چنگال” و “درپوش”.
۲.۲گلندهای برنجی با رزوۀ استاندارد متریک (MMG):
رزوۀ گلندهای MMG بر اساس استاندارد واحد اندازه گیری استاندارد ISO ، یعنی متریک (میلی متر) طراحی و ساخته شده است. این گلندها در ۸ سایز می باشند که هر سایز، بازۀ قطری کابل مخصوص به خود را پوشش می دهد. گلندهای برنجی تنش زدایی شده، دارای لایه آبکاری نیکل می باشد. روکش نیکل به کار رفته، از خوردگی و زنگ زدگی گلند جلوگیری می کند. همانطور که در تصویر مشخص است، گلندهای برنجی MG دارای شش قسمت می باشد: “مهرۀ تثبیت کننده”، “واشر آب بندی”، “بدنه و چنگال”، “واشر محافظ کابل” و “درپوش”.
۳
گلند های فلکسیبل
:
گلند فلکسیبل که از قطعات آلومینیومی تولید شده و در مقابل زنگ زدگی مقاوم و از گلندهای پرمصرف در فضاهای باز می باشد. گلند جهت نصب لوله های فلکسیبل به جعبه تقسیم و یا کاندوئیت ها مورد استفاده قرار می گیرد.
آّب بند این گلند آن را در برابر رطوبت بالا برده است.گلند کاسپین در دو نوع Male ,Female تولید می گردد. لازم به ذکر است گلند در انواع مختلفی تولید شده که پرکاربرد ترین آن ها گلند تک پیچ و گلند دو پیچ می باشد هم چنین متریال مورد استفاده برای ساخت گلند به طور معمول آلومینیوم می باشد اما در مواردی از جنس برنج نیز تولید می گردد.