گیره‌ها برای نگه‌داشتن و محکم کردن اجسام و قطعات مختلف در جای خود، انجام عملیات مختلف ماشین‌کاری و جایگذاری استفاده می‌شوند. گیره‌ها دارای دو فک ثابت و متغیر هستند. گونه‌ی رومیزی آن بر روی سطحی مانند میز یا لبه‌ی آن مستقرشده و با چرخاندن دسته‌ی میل پیچ، فاصله‌ی دو فک آن کم‌ و زیاد می‌شود. 

گیره  که برای کار در کنار میز و دیگر تجهیزات به کار می رود یک وسیله بسیار ضروری برای یک کارگاه می باشد. این گیره را می توان در قسمت بالای سطح یک میز نصب می شود و هنگام کار قطعات مورد نظر ما را نگه می دارد. این وسیله را می توان به صورت عادی برای نگه داشتن دو قطعه استفاده کرد.

انواع گیره:

۱- گیره رومیزی (موازی):

یکی از معروف ترین و پرکاربردترین گیره ها نوع رومیزی و موازی است. بعضی از این گیره ها مجهز به سندان هستند. عرض فک ها با توجه به اندازهٔ گیره بین 50 تا 200 میلی متر تغییر می کند. این گیره ها از چدن خاکستری مخصوص یا فولاد ساخته می شوند. به لحاظ حساس بودن در مقابل ضربه و نیروهای زیاد از انجام عملیات چکش کاری و خم کاری های سنگین روی آن باید خودداری کرد. به منظور جلوگیری از سُرخوردن قطعه کار، سطح فک های گیره را معمولاً آج دار م یسازند که قابل تعویض است.

این گیره دارای دو فک موازی می باشد، که یکی از آن ها ثابت و دیگری متحرک است. برای تأمین حرکت فک متحرک از پیچ و مهره استفاده شده است.  گیره های رومیزی را معمولاً از چدن خاکسری مخصوص و یا فولاد دیخته گری تهیه می کنند. به همین دلیل در مقابل ضربه و نیروهای زیاد حساس بوده و بایستی از خمکاری و چکش کاری سنگین روی آن ها خودداری نمود. برای افزایش مقاومت قسمتی از فک ها که با کار در تماس می باشد؛ جنس آن ها را از فولاد انتخاب کرده و برای جلوگیری از سر خوردن قطعۀ کار روی آن ها را آج می زنند. 

گیره های رومیزی کارگاهی دو نوع می باشند:

الف- گیره های رومیزی نوع یک: 

گیره های رومیزی کارگاهی هستند که عمدتاً جهت انجام کارهای فلز کاری و درودگری به کار گرفته شده و به طور ثابت بر روی میز کار نصب می شوند.

ب- گیره های رومیزی نوع دو: 

گیره های رومیزی هستند که با اضافه شدن فک لوله گیر قابلیت کارگیری انواع لوله ها را با سهولت و اطمینان بیشتر دارا می باشند. این گیره ها نیز به طور ثابت بر روی میز نصب می شوند.


برای افزایش راندمان در موقع کار روی گیره، لازم است ارتفاع سطح گیره متناسب با قد شخصی باشد که از آن استفاده می کند. مناسب ترین ارتفاع سطح گیره ارتفاعی است که وقتی در کنار آن می ایستیم سطح گیره به اندازۀ ۵ تا ۸ سانتی متر پایین تر از آرنج قرار گرفته باشد. چون ارتفاع میز کار ثابت می باشد می توان با قرار دادن زیر پایی چوبی مناسبی برای افراد قد کوتاه، ارتفاع گیره را تنظیم نمود و یا از گیرۀ قابل تنظیم مطابق شکل کمک گرفت.

۲- گیره آهنگری: 

این گیر ه ها به لحاظ ساختمانی که دارند می توانند نیروهای ضربه ای را تحمل کنند. لذا برای عملیات چکش کاری، آهنگری، خم کاری و ... مناسب هستند. جنس آن ها فولادی و به روش آهنگری ساخته می شوند. حرکت فک متحرک این گیره شعاعی است و به همین علت امتداد فک ها در فاصله معینی با هم موازی هستند. پهنای فک های گیره های آهنگری نیز 100 تا 200 میلی متر است.

۳- گیره لوله گیر:

لوله‌ها به‌صورت گسترده‌ای در لوله‌کشی آب و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای کار با لوله‌ها نیاز به ابزارهایی مانند آچار و گیره‌ مناسب و مخصوص دارید. گیره‌های لوله به شکلی محکم لوله را نگه می‌دارند و به کاربر اجازه می‌دهند عملیاتی نظیر برش، بستن و باز کردن اتصالات مختلف و رزوه کردن لوله را انجام دهد. برای کار با این ابزار لوله را در قسمت مشخص‌شده قرار می‌دهید و با پیچاندن دسته‌ی بالایی گیره،  نیروی نگه‌دارنده‌ی لوله را تنظیم می‌کنید.

از آن جا که سطح درگیری لوله ها در بستن به گیره های موازی و آهنگری کم بوده و امکان سرخوردن و لهیدگی آن ها نیز وجود دارد لذا گیره لوله گیر طراحی و ساخته شده است. فک های این گیره به صورت جناغی بوده و سطح آن دندانه دار است لذا سطح تماس مناسبی بین لوله و گیره ایجاد می شود و با جای پیچ هایی که روی پایهٔ آن ایجاد شده می توان آن را روی میز کار بست.

این گیره ها رو معمولاً از فولاد کربنی و به روش آهنگری (فورج) تولید می کنند و فک‌های آن ها سختکاری شده و قابلیت تعویض دارند.

گیره لوله گیر عمدتاً جهت گرفتن لوله ها و قطعات مدور به کار گرفته می شود. جهت استفاده از این نوع گیره بایستی حتماً آن را در یک مکان ثابت نصب نمود،کلیه قطعات این گیره فولادی بوده و به روش آهنگری گرم تولید می شوند، از این رو از استحکام و دوام فوق العاده برخوردار بوده و هیچ گاه دچار شکستگی نمی شوند. به دلیل برخورداری از مکانیزم لولایی جهت باز و بسته شدن گیره، سهولت و سرعت انجام کار ۀن ها بالا می باشد. 

۴- گیره صحرایی:

گیره صحرایی  در مواقعی استفاده می شود که امکان نصب ثابت گیره در یک محل معین وجود نداشته باشد، به عنوان مثال لوله کشی در منازل مهمترین ویژگی های این گیره هستند. 

دارای دو صفحه ذوزنقه ای شکل سوراخ دار می باشد تا بتوان آن را جهت خم کردن لوله ها از سایز ۱/۲ تا ۱/۱٫۲ اینچ مورد استفاده قرار دارد.

مجهر به سینی متصل به پایه جهت قرار دادن ابزار و وسایل کار و طراحی و ساخت پایه های متناسب با پایداری بسیار خوب و هم چنین مجهز به پایه چوبی برای جلوگیری از خستگی زودرس افزارمند.

۵- گیره G شکل:

گیره G شکل و گیره میله دار یک دسته دو نوع از گیره های دستی است. اهمیت این گیره‌ها به قدری است که ممکن است بقیه ابزارها بدون آن ها کارایی کافی را نداشته باشند.  گیره G شکل از معروف‌ترین گیره‌ها است که در اندازه‌های مختلف یافت می‌شود. بدنه گیره G شکل که اصولاً از روش فورج ساخته می‌شود به شکل حرف لاتین G است. فک متحرک آن یک پیچ با دنده قدرتی (رزوه ذوزنقه‌ای یا مربعی) است و قسمت ثابت آن به لطف داشتن پایه‌ای کروی در زاویه‌های مختلف می‌تواند ثابت شود و اشکال تا حدودی پیچیده را در گیره نگه دارد. عموماً گیره G شکل کوچک برای کارهای خانگی و مغازه‌ها کاربرد دارد اما پیشنهاد می‌شود بین ۶ تا ۸ عدد از آن ها را در اندازه‌های مختلف از ۴ تا ۸ اینچی برای خود داشته باشید. عدد اندازه این گیره‌ها مشخص کننده ظرفیت گرفتن یک قطعه است. گیره‌های G شکل انواع مختلف دارند. یکی از آن ها گیره G شکل سه فک است این گیره برای زمانی که می‌خواهید میز، کابینت، در یا هر چیزی که دارای گوشه باشد را بگیرید کارایی خود را نشان می‌دهد.

۶- گیره میله دار یک دسته:

هیچ رمز و رازی در محبوبیت گسترده این گیره وجود ندارد. کسانی که در خانه کارهای فنی می‌کنند و چه کسانی که به طور حرفه‌ای کارهایی را انجام می‌دهند عاشق این گیره‌اند زیرا می‌توان آن را با یک دست تنگ‌تر و بازتر کرد و بر خلاف دیگر گیره‌ها لازم نیست که با یک دست گیره را گرفت و با دست دیگر آن را محکم کرد. این نوع گیره‌ها عموماً یک فک ثابت و یک فک لغزنده دارند. به دسته لغزنده یک ماشه قرار دارد که با فشردن آن گیره تنگ‌تر می‌شود و با فشردن اهرم دیگری گیره باز می‌شود. این گیره‌ها در اندازه‌های ۶  تا ۵۰  اینچی وجود دارند اما اندازه‌های ۱۸ و ۳۶ اینچی کاربرد بیشتری دارند.

۷- گیره F شکل:

یکی دیگر از گیره های پرکاربرد، گیره های دستی های فانتزی به صورت F شکل هستند. این گیره ها بسیار پرکاربرد می باشند. این گیر دستی ها برای مصارف خانگی، عمومی، تعمیراتی و حتی صنعتی کاربرد دارند. این نوع گیره دارای یک فک ثابت L شکل و یک بازو بلند و کشیده و یک فک متحرک که به وسیله پیچ یا دنده قدرتی در حول میله می لغزد و به قطعه کار محکم می شود، می باشد. اگر پایه کروی داشته باشد امکان ثابت شدن در زاویه های مختلف را دارد. سایزهای کوچک تر این نوع پیچ دستی برای مصارف خانگی و کسب و کارهای کوچک صنعتی کاربرد دارد.

این گیره دستی با ترکیب قدرت و بازو بلند و کشیده کارهای ویژه و منحصر به فردی را انجام می‌دهد. گیره F شکل برای گستره وسیعی از کاربردها از استفاده‌های خانگی و تعمیراتی تا کارهای صنعتی طراحی شده‌اند. به طور معمول گیره F شکل با عمق ۲/۵ و ۴ اینچ برای استفاده‌های خانگی و کسب و کارهای کوچک صنعتی کاربرد پیدا می‌کنند اما به طور کلی از ۶ اینچ تا ۷۹ اینچ از این گیره‌ها وجود دارد. در این گیره‌ها شکل کلی به شکل حرف F لاتین است که دارای یک فک ثابت به شکل L است یعنی یک دنباله دارد که در واقع راهنمای فک متحرک گیره دستی است و فک متحرک گیره در آن می‌لغزد. فک متحرک دارای یک پیچ با دنده قدرتی (رزوه ذوزنقه‌ای یا مربعی) است که با چسبیدن به قطعه و پیچاندن آن خیلی محکم قطعه را می‌گیرد این فک که در بعضی انواع گیره‌های F شکل دارای یک پایه کروی در زاویه‌های مختلف می‌تواند ثابت شود و اشکال تا حدودی پیچیده را نیز در گیره دستی نگه دارد.

۸- گیره تسمه‌ای با چرخ ضامن دار:

برای بستن قطعات گرد، بیضی، شش ضلعی و دیگر قطعات با شکل عجیب و غریب، هیچ گیره‌ای به خوبی گیره‌های تسمه‌ای عمل نمی‌کند. بر خلاف بسیاری از گیره‌ها که دارای قابی سفت و سخت هستند، گیره تسمه‌ای با داشتن یک بند نایلونی انعطاف پذیر، قطعه را خیلی امن نگه می‌دارد. تنوع این گیره‌ها در اندازه طول و عرض بند آن است البته بعضی از انواع آن ها دارای یک سیستم خفت است که می‌توان با آن به سادگی بند را تنگ یا باز کرد. گیره‌هایی که این سیستم خفت را ندارند با یک آچار تخت ساده تنگ و باز می‌شود که کاری خسته کننده، سخت و طاقت فرسا است.

۹- گیره مخصوص لوله:

این نوع گیره دستی برای زمانی استفاده می‌شود که نیاز است یک لوله خیلی محکم و به ایمن‌ترین شکل نگه داشته شود. این گیره‌ها باید همراه با یک لوله آهنی و یا گالوانیزه استاندارد استفاده شود. این لوله که نقش بستر اصلی گیره را ایفا می‌کند و می‌تواند حتی دو تکه باشد، معین کننده طول قطعه‌ای است که در آن می‌تواند جا بگیرد بنابراین این لوله هرچه بلندتر باشد قطعه بزرگ‌تری در گیره می‌نشیند. فک ثابت گیره را به انتهای لوله وصل می‌کنیم و سپس قسمت قابل تنظیم آن را مانند شکل از سر دیگر لوله به داخل آن می‌لغزانیم. همان طور که گفته شد یکی از مزیت‌های اصلی این نوع گیره این است که اندازه لوله‌ای که با آن قابل گرفتن است به طول لوله‌ی بستر گیره بستگی دارد. این گیره‌ها معمولاً در دو اندازه ۱/۲ اینچ و ۳/۴ اینچ قطر لوله موجود هستند.

۱۰- گیره دستی فنری:

گیره دستی فنری مانند گیره لباس است. در این گیره‌ها دو قطعه که کاملاً شبیه هم هستند از رو به رو با یک پین به هم وصل شده‌اند. این قطعه‌ها هم نقش فک و هم نقش دسته را یک جا ایفا می‌کنند برای ایجاد قدرت کافی در فک‌های گیره یک فنر در محل پین گیره دستی طراحی شده است که در قدرت‌های مختلف یافت می‌شود. این نوع گیره‌ها به خاطر اندازه کوچکشان نمی‌توانند با قدرت بالایی قطعات را بگیرند و برای کارهای کوچک خیلی کمک می‌کنند. آنها برای کارهای تعمیراتی کوچک مانند دست سوم شما عمل خواهند کرد. دسته‌ها و فک‌های با لاستیک پوشانده شده‌ی این گیره‌ها کار کردن با آنها را بسیار کاربردی‌تر و لذت بخش تر می‌کند. این گیره‌ها معمولاً در اندازه‌های مختلف موجودند. تنوع آنها از گیره‌ای با طول فک ۴ اینچ با ظرفیت گیره بندی ۱ اینچ تا گیره‌ای با طول فک ۱۲ اینچ و ظرفیت گیره بندی ۴ اینچ است.

۱۱- گیره پیچ دستی:

این گیره بیشتر شبیه یک گیره ما قبل تاریخ است و کسانی که در منزل خود چیزهایی می‌سازند و احتمالاً به قسمت کاردستی مهندسی انجینیک علاقه‌مند هستند با داشتن این نوع گیره حتماً خیلی راحت‌تر کار خواهند کرد. این نوع گیره‌ها که به طور سنتی برای کارهای نجاری استفاده می‌شوند دارای دو فک سلب که عموماً از جنس چوب افرا هستند (البته انواع فلزی آن ها نیز وجود دارد) و دو دسته با میله‌های رزوه شده (رزوه ذوزنقه‌ای یا مربع) برای ایجاد فشاری فوق‌العاده است. شما همچنین می‌توانید از آرواره‌های قابل تنظیم این گیره برای گرفتن قطعات مخروطی، شیب دار و … به راحتی استفاده کنید، کاری که برای هر گیره دیگر غیر ممکن است. این پیچ‌های دستی معمولاً در ۱۲ اندازه مختلف موجود است. از گیره‌ای با طول فک ۴ اینچ با ظرفیت گیره بندی ۲ اینچ تا گیره‌ای با طول فک ۲۴ اینچ و ظرفیت گیره بندی ۱۷ اینچ.

۱۲- گیره زاویه ای:

این گیره برای کسانی که در کار ساخت در و پنچره هستند بسیار مفید است. همیشه در بین صنعتگران چالش نگه داشتن دو قطعه در یک زاویه راست و دقیق وجود داشته است. این کار با گیره زاویه‌ ای بسیار ساده‌تر انجام می‌شود. این ابزار مفید از دو مجموعه فیکسچر بستن با زاویه ۹۰ درجه تشکیل شده است. شما به سادگی می‌توانید هر قطعه را در گیره بلغزانید و با سفت کردن دستگیره پیچی گیره به طور خودکار قطعات را محکم و در زاویه‌ای درست نگه دارید. گیره زاویه ای برای مونتاژ مفاصل در قطعات صنعتی، مانند مونتاژ قاب‌ها یا مفاصل T شکل بسیار مفید است.

۱۳- گیره پیچی:

گیره پیچی برای کارهای ظریف و عموماً غیر صنعتی کاربرد دارد. عرض دهانه‌ی این گیره 120 میلی‌متر بوده و وزنی معادل 215 گرم دارد. جنس این گیره، از فولادی با روکش نیکل بوده که مقاومت و استحکام خوبی به آن بخشیده است. یکی از ضروری‌ترین وسایل کارگاهی گیره است که از آن برای گرفتن و نگه‌داشتن قطعات مختلف استفاده می‌شود. گیره‌ها دارای یک فک ثابت و یک فک متحرک هستند. قطعه‌ی موردنظر را بین این دو فک قرار می‌دهند و با میل پیچ، فک متحرک را تنظیم کرده و قطعه را در وضعیتی پایدار و مناسب قرار می‌دهند. 

وسایل کمکی:

در بستن قطعه کار به گیره و به منظور جلوگیری از صدمه دیدن سطح قطعه کار،حفاظت، گیرایی و راحتی کار می توان از وسایل کمکی مانند انواع لب گیره استفاده کرد. لب گیره ها معمولاً از جنس فلزات نرم مانند آلومینیم، مس، روی،سرب و یا آهن ساخته می شوند. برای ایجاد سطوح نرم تر می توان روی سطح لب گیره، چرم و یا مقوا نیز چسبانید.

انواع پایه:

برای انواع گیره های رومیزی، دو نوع پایه مخصوص که به صورت مجموعه های مجزا طراحی می شوند وجود دارد که یکی پایه چرخان و دیگری پایه متحرک است. پایه چرخان جهت نصب گیره در مواردی که نیاز به چرخش و تنظیم موقعیت های مختلف برای آن است مورد استفاده قرار می گیرد. پایه متحرک برای نصب و جابجایی آسان و سریع گیره ها در هر مکان مناسب یا نامناسب همانند لبه های تیز به کار گرفته می شود. لازم به ذکر است که این پایه ها بر اساس سایز گیره های رومیزی طراحی و ساخته می شوند.

 تعویض پذیری قطعات:

در صورتی که گیره ها دارای قطعات تعویض پذیر باشند باید عمل تعویض به راحتی و بدون هیچ گونه تغییر در سایز اجزاء انجام پذیرد.

 پوشش:

تمام سطوح اجزاء گیره ها که ماشین کاری نمی شوند باید دارای پوشش مناسب هم چون رنگ باشند.

 اجزاء متشکله:

گیره های رومیزی شامل بدنه به همر اه فک ثابت، فک متحرک، میل پیچ، مهره، پیچ تنظیم کننده مهره، کشویی، فنر، دسته میل پیچ، پایه و در صورت نیاز فک تعویض پذیر که بر روی فک ها نصب می شوند است. البته گیره های رومیزی نوع دو دارای 2 عدد فک لوله نیز هستند.

 

  نمای شماتیک برخی دیگر از اجزاء گیره رومیزی

 بدنه و فک ثابت:

بدنه باید از جنس چدن داکتیل، چدن مالیبل، چدن خاکستری، فولاد ریخته گری و یا فولاد فورج شده ساخته شود. فک ثابت باید به عنوان یک جزء پیوسته یا یک تکه با بدنه باشد. سطح مقطع فک ثابت باید مربع بوده و سطح گیرنده آن باید دقیقاً عمود بر پایه گیره یا عمود بر مجرایی که قطعه کشویی در آن قرار می گیرد باشد. 

هم چنین دو سطح فک ثابت باید نسبت به هم متعامد باشند. در صورتی که از فک های فولادی تعویض شونده استفاده نشود سطح گیرنده فک ها باید آج خورده و دارای سختی موضعی 52 تا 58 را کول C تا عمق 3 میلی متر باشد. سطح نشست پایه بدنه باید دارای مقطعی پایدار و استوار باشد. در صورتی که بدنه از فولاد فورج شده باشد پایه به عنوان یک قطعه مجزا باید به روشی مطمئن همانند جوشکاری به آن متصل گردد. اگر کشویی دارای مقطع گرد باشد آن گاه بدنه باید دارای سو راخ رزوه شده مناسبی برای قرار گرفتن میل پیچ باشد.  طول یا عمق منطقه رزوه شده در داخل بدنه نباید کمتر از 1.5  برابر قطر میل پیچ باشد.

فک متحرک:

فک متحرک باید از جنس چدن داکتیل، چدن مالیبل، چدن خاکستری، فولاد ریخته گری و یا فولاد فورج شده ساخته شود. فک متحرک می تواند به صورت یک تکه با کشویی ساخته شده و یا این که به عنوان یک قطعه مجزا به رو شی مطمئن هم چون جوشکاری به آن متصل گردد. سطح گیرنده فک متحرک در تمام موقعیت های کاری باید با سطح گیرنده فک ثابت موازی باشد. در صورتی که بر روی فک متحرک از فک های تا C تعویض پذیر استفاده نشود سطح گیرنده آن باید آج خورده و دارای سختی موضعی 52 تا 58 راکولC  عمق 3 میلیمتر باشد.

فک لوله:

فک های مخصوص گرفتن لوله بر روی گیره رومیزی نوع دو به کار گرفته می شود. فک ها باید از جنس فولادهای عملیات حرارتی پذیر بوده و دارای سختی موضعی بر روی دندانه ها بین 52 تا 58 راکول C باشند. این فک ها می توانند هم به صورت ثابت و هم به صورت تعویض شونده بر روی گیره های نوع دو نصب گردند. شکل هندسی فک ها باید V شکل بوده و دارای دندانه هایی با شکل V باشند که بتوانند لوله را بطور محکم و ایمن نگهدارند.

کشویی:

کشویی باید از جنس چدن داکتیل، چدن مالیبل، چدن خاکستری، فولاد ریخته گری و یا فولاد نورد شده ساخته شده و دارای سطح مقطع مستطیل یا گرد باشد. کلیه سطوح هدایت کننده و لغزشی کشویی باید دارای چنان صافی باشد که حداکثر خلاصی آن ها با سطوح راهنما داخلی بدنه در هر نقطه بیش از 2 میلی متر نباشد. این صافی سطح می تواند به وسیله عملیات ماشین کاری متناسب و یا عملیات نورد سرد حاصل گردد. اندازه گیری خلاصی کشویی باید به طور هم زمان در چهار نقطه که به صورت دو به دو بر روی سطحی که نسبت به هم زاویه 90 درجه می سازد انجام شود. در واقع چهار نقطه تماس بر روی دو سطح عمود بر هم کشویی انتخاب شده و به طور هم زمان خلاصی آن کنترل می شود. کشویی باید به نرمی و راحتی و بدون هیچ خمیدگی در نقاط مختلف، در کل مسیر حرکتی اش در بدنه حرکت نماید. سطوح ماشین کاری شده کشویی که سطوح هدایت کننده نیز هستند باید دارای مقاومت کافی در برابر سایش و ضربات اعمالی که در حین کار وجود دارد باشد. میزان پس زدگی یا برگشت در حین کار کشویی نباید از  1/8 یک چرخش کامل میل پیچ گیره بیشتر باشد. میل پیچ گیره باید به وسیله یک واشر فلز ی و یا به وسیله ای دیگر به طور ثابت به کشویی متصل گردد تا هیچ وقت از آن جدا نشود.

فک تعویض پذیر:

فک های تعویض پذیر باید از جنس فولادهای ابزار یا فولادهای کم کربن نورد شده یا ماشین کاری شده با دو سطح کاملا موازی ساخته شده باشند. فولادهای کم کربن به وسیله عملیات حرارتی کربوره کردن و فولادهای ابزاری با عملیات حرارتی مناسب باید به سختی 52تا 58 راکول C برسند. شکل فک های تعویض پذیر باید دارای مقطع لوزی یا مربع بوده و سطح آن ها کاملاً تخت و آج خورده باشد. کلیه پلیسه ها و لبه های تیز باید گرفته و حذف شود.

میل پیچ:

میل پیچ باید از جنس فولادهایی ساخته شود که استحکام تسلیم و کششی آن به ترتیب از 410 و 550 نیوتن بر میلی متر مربع کمتر نباشد. میل پیچ ها باید دارای پروفیل دنده ذوزنقه و یا مربع باشد. کلیه میل پیچ ها باید دارای یک کله گی فولادی و یا چدنی با قطری مطابق با جداول مربوطه بوده که یا به صورت یک تکه و یا به روشی مطمئن همانند جوشکاری به آن متصل شده باشد. وقتی دهانه مابین دو فک به اندازه حداکثر مقدار مجاز ذکر شده در جداول 1 و 2 باز شده باشد میل پیچ گیره باید در کل طول مهره با آن در گیر باشد.

مهره:

مهره وقتی با بدنه به صورت پیوسته و یا یک تکه نباشد باید از جنس چدن داکتیل، چدن مالیبل و یا فولاد عملیات حرارتی شونده ساخته شده و دارای سوراخ دنده ای مناسب با سایز میل پیچ مورد استفاده باشد. مهره باید به نحوی در بدنه قرار گیرد که از عدم تطابق محوری آن با میل پیچ جلوگیری به عمل آید در غیر این صورت این عدم تطابق در هنگامی که فک ها از هم باز می شوند باعث خمیدگی میل پیچ خواهد شد. لذا خلاصی مابین مهره و بدنه در راستای محوری میل پیچ نباید از 0.25 میلی متربیشتر باشد.

دسته میل پیچ:

دسته میل پیچ باید فولادی، مستقیم وبا مقطع گرد بوده و در دو انتهای آن تمهیدی به کارگرفته شود که هیچ گاه از کله گی میل پیچ خارج نشود. هم چنین دسته میل پیچ باید به راحتی و آزادانه در داخل سوراخ کله گی میل پیچ حرکت نماید. قطر و طول دسته باید به نحوی باشد که وقتی تحت   آزمون بارگذاری  قرار می گیرد دچار تغییر شکل نشود.

پایه متحرک:

پایه متحرک باید دارای یک میل پیچ، پولکی متصل شده به انتهای میل پیچ، دسته میل پیچ، نگه دارنده میل پیچ و صفحه پایه باشد. پایه متحرک باید قادر باشد که گیره ها را برروی میزهایی که ضخامت لبه شان بین 13 تا 50 میلیمتر است به طور ایمن و محکم نگه دارد.

پولکی متصل شده در انتهای میل پیچ باید به طور آزادانه حول محور میل پیچ بچرخد تا در هنگام نصب بر روی ناهمواریهای لبه میز نشسته و با آن منطبق گردد. (دنده میل پیچ پایه متحرک باید دنده ذوزنقه و یا مربع باشد.)

پایه چرخان:

پایه چرخان یا باید هم جنس با بدنه گیره بوده و یا این که از جنس فولادهای فورج شده ساخته شده باشد. پایه چرخان باید حداقل دارای 3 سوراخ جهت نصب آن بر روی میز کار باشد. هنگامی که گیره بر روی پایه چرخان قرار می گیرد باید بتواند 360 درجه کامل بچرخد و در هر موقعیت دلخواه با وسیله تثبیت کننده ای که بر روی پایه تعبیه شده است تنظیم و ثابت گردد.

نکات فنی در استفاده از گیره:

۱- انتخاب گیره متناسب با اندازه، شکل هندسی و نوع عملیات.

۲- اطمینان از سالم بودن گیره، لقی پیچ و مهره درحد متعارف، محکم بودن.

۳- بستن قطعه کار در وسط فک های گیره و در صورت نیاز به بستن در یک طرف گیره، استفاده از یک قطعه کمکی هم اندازه با قطعه کار و گذاشتن آن در طرف مقابل قطعه.

۴- برای جلوگیری از تغییر شکل قطعات توخالی می توان قطعه ای محکم و مناسب داخل آن ها قرار داد.

۵- برای کار روی لوله های نازک و به منظور جلوگیری از صدمه دیدن سطح آن می توان لوله را داخل یک قطعه لاستیکی قرار داده و سپس به گیره بست

۶- برای جلوگیری از ارتعاش قطعات نازک بهتر است کوتاه به گیره بسته شوند.