کلید یا سوئیچ وسیله‌ای برای قطع و وصل یا تغییر مسیر جریان الکتریسیته در یک مدار است. پر کاربردترین شکل آن، کلید مکانیکی است که اغلب با نیروی دست و تحت فرمان انسان عمل می‌کند. انواع دیگری از کلیدهای مکانیکی وجود دارند که بر اثر حرکت یا تغییر وضعیت به کار می‌افتند. کلیدهای کوچک درب های برقی یا درب های خودرو از این گونه‌اند. کلیدهای خودکار مانند کلید نوری (دارای حسگر نور) یا دماپا، انواع دیگری از کلیدها هستند.

یکی از مهم‌ترین قطعاتی که در برق‌ کشی ساختمان مسکونی از آن استفاده می‌کنند کلیدهای تک پل است، که برای قطع و وصل کردن چراغ‌ها در منازل یا خاموش و روشن کردن وسیلۀ برقی از آن استفاده می‌شود. این کلیدها در هر وسیلۀ برقی می‌توان مشاهده کرد حتی در پنکه های سقفی نیز می توان از کلید تک پل استفاده کرد منتهی پنکه با دور ثابت حرکت می کند فرض کنید دو رشته سیم از پریز برق به سمت جا لامپ وصل کنیم، خواهیم دید لامپ ما روشن خواهد شد ما یک کلید یک پل در وسط سیم وصل می‌کنیم به این صورت که یک‌ رشته از سیم‌ها را قطع می‌کنیم توصیه می‌کنم سیم فاز را قطع کنید با قطع و وصل کردن کلید سیم فاز که برق در آن قرار دارد قطع و وصل شود برای شناسایی سیم فاز از فازمتر استفاده می‌کنیم.

کاربرد: 

از این کلید برای قطع و وصل وسایل الکتریکی و روشن و خاموش کردن لامپ ها در اتاق ها، انباری، حمام، آشپزخانه و توالت و ... استفاده می شود.

انواع کلید تک پل:

کلیدهای تک پل در دو نوع ساده و بارانی ساخته می شوند.

۱- کلید تک پل روکار: 
این کلید تک پل همان طور که از نامش پیداست به صورت رو کار و بدون نیاز به جعبه کلید نصب می شود.
۲- کلید تک پل تو کار: 
برای نصب کلید تک پل توکار می بایست از جعبه های توکار کلید استفاده کرده و سیم فاز متصل شونده به کلید تک پل ابتدا وارد جعبه کلید شده و سپس به کلید تک پل متصل می شود.  
آموزش نصب:

در سیم کشی مدار کلید تک پل، بدین صورت عمل می شود که در ابتدا یک فاز را مستقیم از تابلو برق به کلید تک پل برده و به یکی از ترمینال های این کلید متصل می گردد، سپس سیم دیگری را به عنوان برگشتی کلید تک پل انتخاب کرده و به ترمینال دیگر کلید تک پل متصل شده و آنگاه، سیم برگشتی را به یکی از دو ترمینال سرپیچ لامپ متصل می کنید و در ادامه سیم نول را مستقیم به ترمینال دیگر سر پیچ متصل می گردد.