در نصب لوستر ها مهم ترین کار، طریقۀ نصب قلاب و زنجیر برای لوستر است. اگر ساختمان هنوز نیمه کاره است، بهترین کار این است که یک زنجیر را به تیر آهن های سقف جوش دهید. که این بهترین و ایمن ترین روش برای آویزان کردن لوستر است.

اگر لوستر تازه ای خریداری کرده اید و قصد نصب کردن آن را دارید، پیشنهاد می کنیم نکاتی که به صورت مرحله به مرحله در ادامه است را مطالعه کنید تا بتوانید بدون کمترین خطایی این امر را به سرانجام برسانید:

مرحلۀ اول – قطع کردن فیوز: 

به دلیل این که قرار است با برق در تماس باشیم پیش از هر حرکتی، باید فیوز مربوطه را قطع کنیم. حتماً بعد از قطع کردن فیوز، به هنگام جدا کردن سیم های برق لوستر قبلی دقت داشته باشید و بدون آن که به سیم ها دست بزنید با استفاده از فاز متر از قطع بودن برق اطمینان پیدا کنید. سپس با خیال راحت سیم ها را جدا کنید. و لوستر قبلی را از قلاب جدا کرده و از سقف پایین بیاورید.

مرحلۀ دوم – زنجیر لوستر جدید را اندازه کنید: 

معمولاً شرکت های تولید لوستر به اندازۀ کافی زنجیر به لوستر متصل می کنند، ولی اگر سقف شما کوتاه باشد باید تعدادی از حلقه های زنجیر را از آن جدا کنید. با استفاده از یک انبردست و یا دم باریک می توانید به حلقه ها تابی بدهید و آن را از حلقه های دیگر جدا کنید. دقت داشته باشید بعد از کم کردن حلقه ها باید مجدداً سیم برقی که از میان زنجیرها عبور کرده بود را از میان زنجیرها عبور دهید.


مرحلۀ سوم – آویزان کردن لوستر از قلاب سقف: 

معمولاً قلاب در سقف موجود است، اگر قلابی در سقف مشاهده نمی کنید باید کار افزودن قلاب را نیز خودتان انجام دهید. این امر با سوراخکاری و افزودن رول پلاک و یک قلاب ساده به سادگی انجام می شود. فقط توجه داشته باشید برای ایجاد سوراخ در سقف باید محلی را انتخاب کنید که سیم از آن محل عبور نکرده باشد.

الف: 

اگر سقف اتاق از نوع سقف کاذب نیست، شما باید از رول بولت هایی که در تصویر پایین آمده است استفاده کنید.

رول بولت پروانه ای

این رول بولت ها در اندازه های مختلف در بازار وجود دارد و هر چه لوستر شما سنگین تر باشد، باید از رول بولت های بزرگتری استفاده کنید. نحوۀ نصب آن ها هم به این صورت است که ابتدا با دریل سقف را سوراخ کنید طوری که رول بولت با یک فشار خیلی کم داخل سوراخ قرار گیرد. آنگاه قسمت چنگک مانند آن را با انبردست آن قدر بچرخانید که پره های رول بولت در سقف باز شود و کاملاً محکم شود. آن گاه لوستر را به چنگک رول بولت وصل کنید و سپس سیم های که از کلید برق آمده را به لوستر وصل کنید.

این نوع رول بولت ها توانایی تحمل لوسترهای با وزن حداکثر ۱۵ کیلوگرم را دارند.

ب: 

اگر سقف کاذب است و وزن لوسترها حداکثر ۱۰ کیلوگرم است می توانید از رول بولت های پروانه ای که در تصویر زیر می بیند، استفاده کنید.

پیچ پروانه ای

برای نصب این مدل رول بولت ها، باید با دریل، سقف را سوراخ کنید (پیشنهاد ما متۀ شماره ۱۶ است)، به طوری که انگشت شست شما به راحتی داخل سوراخ جا شود. آنگاه پروانه های پیچ را بسته و آن را در سوراخ فشار دهید. مشاهده می کنید که پروانه های آن در داخل سقف کاذب باز می شود. حالا قسمت چنگک مانند آن را بچرخانید تا محکم شود. آنگاه لوستر را به آن آویزان کنید. مانند تصویر زیر:

ج: 

اگر وزن لوستر بیشتر از ۱۰ کیلوگرم است، حتماً باید به نحوی سقف کاذب را بردارید و به سقف اصلی ساختمان برسید. بعد قلابی را به سقف اصلی ساختمان جوش دهید یا از رول بولت هایی که در قسمت الف توضیح داده شد، استفاده کنید.

د: 

حالا به سراغ سقف های یونولیت ( آکاستیو یا آکاسیو ) می رویم. نصب لوستر بر روی سقف های یونولیت سخت تر و وقت گیرتر از سقف های دیگر است. در این نوع سقف ها ابتدا به وسیله یک گردبر به قطر حدوداً ۱۲ سانتی متر، یک سوراخ در سقف ایجاد کنید. وقتی که به آکاستیوهای سقف رسیدید با یک پیچ گوشتی، شروع به ساییدن آکاستیوها کنید تا به یک سقف بتنی برسید ( مطمئن باشید که به یک سقف بتنی خواهید رسید). حدوداً قطر این آکاستیوها ۲۵ سانتی متر است. حالا بقیه مراحل شبیه قسمت الف است. یا می توانید از سه عدد پیچ و رول پلاک هم استفاده کنید. اگر لوستری که نصب می کنید از نوع صفحه ای و چسبیده به سقف است پس نیازی به پر کردن آن سوراخی که ایجاد کرده اید نیست زیرا لوستر روی آن را می پوشاند. ولی اگر لوستر شما  از نوع آویزان است، باید از یک گچ کار بخواهید که آن سوراخ را پر کند.

در نصب لوستر های صفحه ای در سقف های یونولیت یک نکته وجود دارد. بعد از این که به سقف بتنی رسیدید و رول بولت یا پیچ رول پلاک را نصب کردید، آن گاه به وسیلۀ سیم رابیتس مرکز قسمت فلزی بعلاوه شکل این لوسترها را با انبردست به رول بولت وصل کنید. سیم رابیتس را چند دور، دور آن بچرخانید تا از محکم بودن آن مطمئن شوید. چهار عدد پیچ ام دی اف هم به آن بزنید تا این طرف و آن طرف نرود. آنگاه لوستر را به قسمت فلزی به علاوه شکل وصل کنید. منظور از قسمت فلزی بعلاوه شکل قطعه ای است که در تصویر زیر می بینید.

اگر سیم برق از قبل تعبیه نشده است. با یک پیچ گوشتی یک شیار کوچک در سقف ایجاد کنید و سیم برق دو رشته را در شیار قرار داده و روی آن را با یک لیسه پلاستیکی، گچ کنید.

مرحلۀ چهارم – متصل کردن سیم های برق: 

برای اتصال سیم ها باید از ترمینال برق استفاده نمائید. در صورتی که کلید شما دوپل است به یک ترمینال سه تایی نیاز دارید و در صورتی که کلید شما تک پل است یک ترمینال دوتایی کافی است. در کلیدهای دوپل سه سیم در سقف مشاهده می کنید که ۲ تای آن ها فاز (برق دار) و دیگری نول (بدون برق) است. 

در کلیدهای تک پل نیز دو سیم وجود دارد که یکی از آن ها فاز و دیگری نول است. معمولاً سیم های فاز با رنگ قرمز و سیم نول با رنگ های آبی مشخص اند. البته برای تشخیص سیم های فاز (در صورت وصل بودن برق) می توان از فازمتر استفاده کرد. در صورتی که تعداد سیم هایی که در بالای لوستر است ۳ تا بود یعنی سیستم لوستر شما دو پل است، که می توانید به سادگی به کلیدهای دوپل وصل کنید. برای این کار کافی است سیم تک را به عنوان نول در نظر بگیرید و سیم جفتی (دو سیم متصل به هم) را فاز در نظر بگیرید. 

هر سیم فاز لوستر را به یک سیم فاز سقف و تک سیم نول را به تک سیم نول سقف وصل نمائید. در صورتی که لوستر شما ۳ سیم داشت و در سقف شما تنها ۲ سیم موجود بود باید سیم جفتی لوستر را بعد از لخت کردن به یکدیگر متصل کنید و به عنوان فاز در نظر بگیرید و سیم تکی را نیز به عنوان سیم نول در نظر داشته باشید و سپس مطابق مراحل بالا فاز لوستر را به فاز سقف و نول لوستر را نیز به نول سقف متصل نمائید.

مرحلۀ پنجم – زیباسازی محل اتصال: 

در این مرحله باید قطعۀ زنبق شکل لوسترتان را بالا بکشید وسیم های اضافی را پشت آن مخفی کنید و بعد به وسیلۀ پیچ و یا قطعه پلاستیکی آن زنبق را در آن بالا ثابت کنید.

مرحلۀ ششم – نصب حباب ها یا شیدها و سپس لامپ ها: 

بسته به نوع لوستری که خریداری کرده اید حباب یا شیدهای لوستر را متصل کنید. پس از نصب حباب ها لامپ ها را در جای خود بپیچانید. البته در برخی مدل ها که شیدها بر روی لامپ ها قرار می گیرد ابتدا باید لامپ ها را متصل کنید و سپس شیدها را بر روی آن سوار کنید.

مرحلۀ هفتم – وصل کردن فیوز برق و آزمایش روشن شدن لوستر: 

در این مرحله فیوزی را که در مرحله اول قطع کرده بودید، مجدداً وصل کنید و با زدن کلید لوستر آن را روشن نمائید. در صورتی که کلیه لامپ ها روشن شد، به این معناست که شما کلیۀ مراحل را به درستی انجام داده اید. در صورتی که یک یا چند لامپ روشن نمی شود ابتدا اطمینان حاصل کنید که لامپ ها سوخته نباشند و سپس یک به یک مراحل پیش را چک کنید.