لوکس متر یا لایت متر و یا نورسنج ایزاریست برای اندازه گیری شدت نور محیط استفاده می گردد. لوکس متر وسیله اندازه گیری شدت روشنایی با واحد lux می باشد، دستگاه مورد نظر شدت نور بر سطح سنسور را حس نموده و با توجه به ضرایب تبدیل اختصاص داده شده به دستگاه دیجیتالی شدت روشنایی محلی که سنسور در آن واقع است را نشان می دهد.

اندازه گیری شدت روشنایی با دستگاهی به نام نور سنج یا لوکس متر انجام می شود. هر نورسنج از سه جزء اساسی تشکیل شده است که عبارتست از دریافت کننده، پردازشگر و نمایشگر

در عکاسی، نور سنج برای تعیین مقدار نور، جهت تنظیم میزان ورودی آن به دوربین مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور معمول یک نور سنج شامل یک پردازشگر، که ممکن است به صورت دیجیتال یا آنالوگ باشد، امکان تعیین سرعت شاتر و عدد f را به عکاس می دهد. البته نورسنج‌ها با با درجه سرعت فیلم مورد استفاده مچ شده باشند.

ببیشتر ما در کار با دوربین های عکاسی و فیلمبرداری امروزی به نوعی از این سنسور استفاده کرده ایم. در بیشتر نمونه های امروزی این ابزار از نوعی سنسورهای فتوولتیک سلینیوم و سیلیکون استفاده می کنند. سنسورهای نورسنج به نسبت نوری که از سوژه می گیرند، ولتاژ تولید می کنند و با مدار مناسب میتوان بر حسب واحد شدت نور یعنی لوکس کالیبره نمود.

در استانداردهای مهندسی برای هر مکانی با توجه به کاربری آن میزانی از شدت روشنایی در نظر گرفته شده است که جداول آن ها به تفکیک کاربری های متفاوت، حداقل و حداکثر و شدت روشنایی مورد نیاز و حتی شدت روشنایی پیشنهادی را معین کرده است و بر اساس آن ها می توان شدت نور یک محیط را به صورت استاندارد با نرم افزارهای کامپیوتری dialux یا calclux و یا به صورت دستی محاسبه و طراحی کرد.

از نظر فنی دانستن این که یک سطح تا چه اندازه زیر تابش نور قرار گرفته مهم است، زیرا انسان مایل است بر روی این سطح، اشیاء را بدون خسته کردن چشم با تابش نور معینی ببینید. واحد شدت روشنایی لوکس است. شدت روشنایی یک لوکس عبارتست از روشنایی حاصل از تابش یک لومن بر سطحی به مساحت یک متر مربع. از آن جا که چشم قادر به تعیین شدت روشنایی نیست، برای سنجش آن از دستگاهی کوچک به نام لوکس متر استفاده می شود.

ویژگی های لوکس متر:

۱- اهرم های اندازه گیری کننده نور در محدوده 0.1 تا100,000 لوکس  -  0.01 تا 10,000 فوت کندل

۲- دقت بالا و پاسخ سریع

۳- دارای حافظه نگهداری اطلاعات

۴- نمایش علامات برای خواندن آسان

۵- صفر کردن اتوماتیک

۶- صفحه نمایش: 3  digit 1.2  LCD

۷- قابلیت تکرار: % 2 +_

۸- مشخصه دمایی:  %0.1 +_

۹- طول عمر باتری200 ساعت

۱۰- رطوبت و حرارت اجرایی: 0 تا 40cو70%رطوبت نسبی

۱۱- منبع قدرت: یک باتری 9ولت

۱۲- وزن: تقریبا 250 گرم

۱۳- ضمایم: کیف حمل، راهنمای کار بادستگاه و باتری

جدول استاندارد لوکس مناسب برای هر محیط: