اره فارسی بر اره ای دستی یا برقی که برای برش و اتصال فارسی استفاده می شود.

اره فارسی بر رو میزی از یک اره ظریف بر پشت دار یا بدون پشت که روی بازوی آن میله های متحرکی وجود دارد. به طور کلی برش های ۴۵ درجه را در کارهای صنایع چوب، فارسی بر می گویند. علت این نام گذاری این است که از این اره بیشتر برای زاویه زنی استفاده می شود. بازو و میله های اره فارسی بر نسبت به صفحه زیر دستگاه در جهت افقی تغییر زاویه می دهد. این عمل به وسیلۀ اهرم و یا دکمه ای که در زیر صفحه نصب شده است، انجام می شود. با استفاده از اهرم تنظیم میتوان تیغه اره را روی زوایای مورد نیاز تنظیم کرد و چوب را در زوایای مختلف برش داد.

بعضی از اره های فارسی بر برای محکم کردن قطعه کار روی صفحه اره از گیره های مخصوص استفاده می شود.

از فارسی بر ها در صنایع و کارهای مختلف استفاده می شود و موارد استفاده بالایی دارد. به عنوان مثال برای ایجاد زاویه های قائم و عمودی برای چارچوب در و پنجره ها استفاده می شود. و یا برای سرامیک کردن کف خانه، برای قسمت های کنج از این ابزار استفاده می شود.

در کل فارسی بر های قابل حمل از نظر موتور بر 2 نوع هستند: 

۱- موتر دینام 

۲- موتور آرمیچر

و از نظر نوع دستگاه هم فارسی بر های چوب با فارسی بر های آهن کاملاq متفاوت هستند. به این صورت که فارسی بر آهن از قدرت بیشتر بر خوردار هستند و بیشتر آن ها از موتور آرمیچر بهره می گیرند. فارسی بر های آرمیچری از قدرت بیشتری بر خوردارند و در زمان تحمل فشار قدرت بیشتری از خود نشان می دهند اما از نظر کیفیت فارسی بر های دینامی از عمر و کیفیت بیشتری برخوردار هستند. هم چنین فارسی بر های دینامی سر و صدای کمتری ایجاد می کنند.

در هنگام استفاده از فارسی بر باید به این نکته توجه داشته باشید که از فشار بیش از حد به دستگاه خودداری کنید و چوب و فلزهایی که هرچند نازک و نرم را به آرامی و فشار تدریجی برش دهید تا از ایجاد فشار ناگهانی به موتور و بلبیرینگ ها جلوگیری شود. همیشه با دستگاه باد و فشار زیاد داخل موتور را بادگیری نمایید تا گرد و غبار باعث استهلاک زیاد دستگاه و عدم کارایی مناسب بلبرینگ ها نگردد.

فارسی بر ها به دو صورت قادر به برش 45 درجه ای خواهند بود. 

در حالت دایره ای از چپ و راست می توانید زوایای مورد نظر خود را برش دهید اما در حالت گردش به چپ فقط میتوانید اسکلت و تیغه را به سمت چپ متمایل کنید. شما بر حسب نیازتان حالت مورد نظرنات را انتخاب می کنید.

قسمت جلوی نیغه در همۀ دستگاه های برای رعایت استاندارد بین المللی ایمنی در کار از محافظی ار جنس تلغ شفاف استفاده می گردد تا خدای ناکرده در زمان استفاده از دستگاه با دست و سایر اعضای بدن برخورد نکند.