اره عمود بُر دستی یا اره چکشی نوعی اره‌است که جهت برش‌های ظریف و دقیق روی مواد مختلف مانند: چوب، تخته سه لایی، نئوپان، فیبر، آلومینیوم، پلاستیک، آهن و موارد مشابه با ضخامت کم کاربرد دارد.

اره‌های عمودبر برقی برای انجام برش‌های ظریف و دقیق روی چوب و فلز مورد استفاده قرار می‌گیرند. اره عمود بُر قابلیت بریدن سطوح چوبی، پلاستیکی و صفحات فلزی را دارد. به وسیله اره عمود بُر می توان الگوهای نسبتاً پیچیده برش را روی سطوح مورد نظر پیاده سازی نموده و برش زد.

اره های عمود بر از پر مصرف ترین ابزار آلات نجاری به وسیله اره عمود بر می توان الگوهای نسبتاً پیچیده برش را روی سطوح مورد نظر پیاده نموده و برش زد. معمولاً اره عمودبر برقی برای سهولت در کار، سرعت و انعطاف پذیری در عملیات برش مورد استفاده قرار می گیرند. 

انواع اره عمود بر:
۱- صنعتی:

اره عمود بر صنعتی دارای سیستم گیربکس است که به لطف وجود چرخ دنده در قسمت جلویی آن این دستگاه می تواند در مدت زمان طولانی و با فشار زیاد وظابف خود را انجام دهد.

۲- نیمه صنعتی:
اره های نیمه صنعتی برای افرادی که به صورت نیمه حرفه ای در اصناف مختلف در حال فعالیت و کار هستند طراحی شده به این صورت که این اره ها معمولا دارای وزن و قدرت کمتر و در نهایت دارای قیمت کمتری هستند.

یک نوع حالت در اره وجود دارد به نام حالت پاندولی که برای برش عمق بیشتر در هنگام برش مواد مختلف استفاده می شود.

در اذهان بعضی از افراد به اشتباه اره عمود بر دارای پاندول را در مدل های مختلف سه دور چهار دور و شش دور می باشد که اشتباه می باشد. اره های عمود بر عموما دارای سه حات پاندول می باشد و در بعضی از اره های عمود بر اهرمی وجود دارد که در زیر اهرم پاندولی است و برای استفاده از مکنده ذرات می باشد.

معمولاً این اره ها بر روی دسته ی خود دارای کلید تنظیم سرعت به منظور تسلط بر عملیات برش می باشند.

وزن  اره عمودبر برقی بین 2.5 تا 3 کیلوگرم می باشد. عمق برش این دستگاه ها حدود 8 سانتی متر است و بسته به نوع تیغه متفاوت است. برای استفاده و روشن نمودن دستگاه می توانید از کلید دیمر دار (کنترل سرعت) استفاده کنید و بر حسب نیازتان سرعت دلخواهتان را تنظیم کنید. 

بعد از استفاده طولانی مدت از دستگاه بهتر است تیغه را از دستگاه جدا کنید و دستگاه را با دور بالا (حداکثر سرعت) به مدت 1 دقیقه روشن نگه دارید تا موتور به خوبی خنک گردد. حتماً در دوره های مختلف قطعات خارجی دستگاه را روغن کاری نمایید تا بهترین استفاده را از دستگاه داشته باشید و دستگاه شما مستهلک نشود. هم چنین می توانید با فشار باد گرد و غبار و براده ها را از قسمت موتو و گیربکس خارج کنید. اگر در شرایطی هستید که قادر به نگه داشتن و فشار کلید دستگاه نمی باشد سرعت مورد نظر را تنظیم نمایید و از ضامن کلید برای روشن نگه داشتن دستگاه استفاده کنید.

کلید تنظیم ضخامت برش:
همان طور که در تصویر می بینید کلیدی در کنار دستگاه وجود دارد که به وسیلۀ آن می توانید ضخامت،دقت یا عرض برش را تنظیم کنید. معمولاً عدد این کلید از 0 تا 3 است که هرچه این عدد بیشتر باشد سرعت برش افزایش می یابد اما دقت در برش کاهش. پس بر اساس نوع کار خود بهتر است این کلید را تنظیم کنید.
کلید پرتاب باد:
کلید دیگری نیر در بعضی از دستگاه ها وجود دارد که به وسیلۀ نیروی باد، براده های مربوط به عملیات برش،از جلوی تیغه کنار می رود و شما دید بهتری خواهید داشت.
عمر تیغه بسته به نوع چوب و چگونگی استفاده شما از دستگاه متفاوت است و بهتر است پس از 1 ساعت استفاده از دستگاه تیغه های را تعویض کنید اما باز هم تأکید می کنیم  که مقدار عمر تیغه بستگی به نوع جنس چوب و نوع استفاده شما دارد و به صورت تجربی در میابید که چه زمانی باید تیغه ها را تعویض کنید. به شما توصیه می کنیم که از ایجار فشار زیاد به دستگاه برای زودتر به اتمام رساندن کار پرهیز کنید و از دستگاه به خوبی مراقبت کنید.
روش نصب تیغه هم در دستگاه های مختلف متفاوت است و با مرور کاتالوگ دستگاه می توانیداین کار را انجام دهید.
یکی از امکاناتی که بیشتر دستگاه های برش از آن بهره می برند، صفحه درجه داراست که با تنظیم آن می توانید زاویه ی برش را بر اساس درجه تنظیم، و برش کاری را انجام دهید.
کاربرد تیغ اره ها:
رنگ های مختلف نشان دهنده کاربرد تیغه ها برای مواد مختلف است و برای هر ماده نیز بر اساس نوع کاربرد، طبقه بندی دیگری وجود دارد، مانند برش سزیع در چوب، برش تمیز در چوب،ب رش دقیق درچوب و غیره.
جنس تیغه اره ها:
در صورتی که به بالای تیغه اره ها دقت کنید حروفی مشاهده می کنید. این نشانه ها بیانگر مواد کار رفته و روش تولید این تیغه اره هاست.
HCS:
از جنس فولاد کربنی است که برای مواد نرم مانند چوب نرم، لمینت و پلاستیک نرم مورد استفاده قرار می گیرد تیغه اره هایی مانند:
T 144 D  T 101 BR    T 244 D 
HSS:
فولاد سخت شده با کیفیت و سرعت بالاست که جهت مواد سخت مانند آلومینیوم و فلزات غیر آهنی مورد استفاده قرار می گیرد تیغه اره هایی مانند:
T 118 A    T218 A    T 318A
BIM:
تیغه اره دو فلزی یا بی متال است که ترکیب بسیار ارتجاعی دو مدل بالا می باشد و برای انجام کارهای بسیار سنگین کاربرد دارد. این تیغه اره برای کار بر روی چوب سخت، پلاستیک سخت و مواد سخت تر مانند فلزات آهنی و غیرآهنی کاربرد دارد. این سری از تیغه اره ها انعطاف پذیر برای کارهایی که ریسک شکستن تیغه اره وجود دارد بسیار مناسب است. تیغه اره هایی مانند:
T 144 DF   T 101 AOF     T118AF 
TC یا HM:
تیغه اره های تنگستن کاربید بسیار کارآمد هستند. این نوع تیغه اره ها برای کار بر روی فایبرگلاس، پلاستیک سخت شده، ورقه های فیبری تقویت شده با بتون و فولاد ضد زنگ کاربرد دارند. در صورتی که تیغه اره با دندانه های تنگستن کابید پوشیده شده باشد دارای مش می شود و برای کاربردهای خاص مانند برش سرامیک مورد استفاده قرار می گیرد. تیغه اره هایی مانند:
T 118 AHM      T141 HM    T130 RIFF