گاهی اوقات چک کردن وجود برق می تواند جان شما را نجات دهد زیرا عدم احتیاط بیش از حد یک نوع خودکشی است. مثلآ هنگامی که می خواهید روی دیواری میخی بزنید یا با مته سوراخ کنید در وحله اول اگر زیر آن نقطه در دیوار کابل برقی رد شده باشد خطر اول جان شماست و رتبه بعدی نیز قطع شدن یا اتصال برق می باشد که شما برای این مشکل باید کل آن نقطه را بشکافید تا کابل را در آورده و ترمیم کنید.

یکی از تجهیزاتی که در کمترین زمان و به آسانی می توان خطوط را بررسی کرد، استفاده از دستگاه های ردیاب برق است. این تستر ها بر اساس قانون خازن کار می کنند. با نزدیک کردن نوک دستگاه به سیم مورد نظر در صورت تشخیص ولتاژ بر روی دستگاه هشداری به صورت LED و یا صوتی اعلام می کند. این دستگاه مناسب برای برق کار ها و تکنسین های برق می باشد.

از این تستر می توان برای آشکار سازی وجود ولتاژ و اندازه گیری تقریبی آن در یک بازه استفاده نمود. این تستر عملکرد آن مانند یک فاز متر است. هم چنین توسط این ابزار می توان وجود ولتاژ را به صورت غیر مستقیم و القایی تشخیص داد. به این صورت که می توان نوک تستر را بر روی سیم برق متناوب قرار داد و از وجود ولتاژ مطلع شد. برای تست ولتاژ DC نیز می توان با یک دست قطب منفی را در دست گرفت و با دستی دیگر تستر را به نقطه مورد نظر اتصال داد. 

اگر از فاصله دورتری این عکس العمل را نشان داد شما می توانید برای پیدا کردن نقطه و محدوده نزدیک، حساسیت آن را توسط دکمه های روی آن کم کرده و به نقطه مورد نظر به همین ترتیب نزدیکتر شوید. البته محدوده ای پیدا شده را با کم کردن حساسیت می توانید کوچکتر کنید (محدوده ای به قطر 3 الی 5 سانتیمتر) ولی نه بصورت کاملاٌ دقیق و نقطه  و هرچه فاصله سیم کشی از سطح دیوار بیشتر باشد محدوده بزرگتری را پیدا خواهید نمود و هر چه به سطح دیوار نزدیکتر باشد نقطه یابی دقیقتر خواهد شد.

حتی از روی دیوار یا مانع های باریک نیز می توانید این کار را انجام دهید و حساسیت آن به حدی است که برق ضعیف مانیتور یا برق موجود در کابل ماوس را نیز پیدا خواهید نمود  بدین ترتیب می توانید برای خود یک تعمیرکار اولیه ماهر شوید تا با پیدا کردن نقطه قطع شده در طول یک کابل یا سیم خودتان به ترمیم آن بپردازید.

ویژگی های این تستر به شرح زیر است:

- اندازه گیری ولتاژ متناوب AC در بازه 12 تا 1000 ولت

- محدوده فرکانس 50 هرتز تا 500 هرتز

- اندازه گیری ولتاژ مستقیم DC در بازه 12 تا 36 ولت

- دارای نمایشگر LCD برای نمایش بازه ولتاژ 

- تشخیص وجود ولتاژ AC بدون اتصال مستقیم تستر به هادی

- ابعاد کوچک و بسیار خوش دست با طول 12 سانتی متر

- دارای لامپ نئون

- کار بدون باتری 

- وزن کم

- حساسیت بالا

- خاموشی اتومات

- ردیاب برق به صورت غیر تماسی

- هشدار به صورت صوتی و نوری 

توجه شود برای اندازه گیری دقیق تر ولتاژ ها، دکمه تست بر روی تستر لمس شود.