سنباده و برش فلزات کاری است که اگر با ابزارهای دستی هم چون سوهان و کمان‌اره انجام شود بسیار زمان‌بر و خسته‌کننده می‌شود. حتی گاهی نمی‌توان از این ابزارها برای انجام برش‌کاری یا سنباده‌زنی استفاده کرد. به‌عنوان مثال اگر بخواهیم جای قرار گرفتن زبانه‌ی قفل را در چهارچوب فلزی درب خالی کنیم و از ابزار دستی استفاده کنیم باید قلم و چکش را به کار بگیریم. اما می‌توان برش و سنباده‌کاری فلزات را با دستگاهی به نام "فرز" به‌راحتی و با سرعت بالاتر انجام داد. 

فرزها در دو سایز بزرگ و مینی ساخته‌شده و دارای قدرت‌ها و قابلیت‌های مختلفی هستند. با قرار دادن صفحه مخصوص روی این دستگاه می‌توان برشکاری یا سنباده‌کاری را روی اجسام انجام داد. از دستگاه فرز بزرگ نمی‌توان در فضاهای کوچک و برای دقت‌های بالا استفاده نمود. مینی فرزها در این مواقع کاربرد بهتری دارند و کار با آن‌ها نسبت به فرز بزرگ، راحت‌تر است و در اصطلاح خوش‌دست‌تر هستند. شاید شنیده باشید که عمر مینی فرزها بسیار کم است اما این مطلب اصلا صحت ندارد. 

اگر به‌درستی این دستگاه را مورد استفاده قرار دهیم و در زمان استفاده، اصول فنی و ایمنی را رعایت کنیم، عمر دستگاه طولانی‌تر می‌شود. 

برخی کارهایی را که می‌توان روی این دستگاه انجام داد:

صفحه تراشی

شیار در آوردن

برش

کنار تراشی

چرخدنده تراشی

چرخ دنده مارپیچ تراشی

کارهای کپی به‌وسیله ماشین فرز کپی

فرم تراشی به‌وسیله تیغ فرز فرم.