دریل یا به اصطلاح عامیانه دلر وسیله‌ای است که با حرکت دورانی سریع برای سوراخ کردن به کار می‌رود. دریل‌ها با توجه قدرتی که دارند از سوراخ کاری چوب تا فلزات و حتی در بتن می‌توانند به کار گرفته شوند.

دریل را می‌توان یکی از ابزارآلات پرکاربرد خانگی و صنعتی به‌حساب آورد. حال اگر این وسیله علاوه‌بر کار اصلی خود یعنی سوراخ‌کردن سطوح مختلف کاربردها و ویژگی‌های اضافه‌تری مثل قابلیت استفاده به‌عنوان پیچ‌گوشتی داشته باشد، برای انجام خیلی از کارها می‌توان روی آن حساب کرد.

با پیشرفت ابزارها، امروزه نه تنها برای سوراخ کاری، بلکه با اضافه کردن قطعاتی دیگر، می‌توان امکاناتی مانند ساب زن، گردبر، عمود بر و … را هم به این دستگاه اضافه کرد.

دریل‌های برقی در مدل‌ها و طرح‌های مختلف، توسط شرکت‌های معتبر و جویای نام، تولید و به بازار عرضه شده‌اند. مسلماً این مدل‌ها باهدف تأمین نظر مشتری و باقابلیت‌های متنوعی طراحی و تولید می‌شوند. با نگاهی به وب‌سایت شرکت‌های تولیدکننده، در می‌یابیم که توجه و تأمین نظر بازدیدکنندگان و مشتریان بخش مهمی از این صفحات است. خریدار با در نظر گرفتن مشخصاتی چون اندازه، قدرت و لوازم جانبی دستگاه در کنار شکل ظاهری و برند آن، اقدام به انتخاب و خرید دریل‌ برقی موردنیاز خود می‌کند. در خصوص خرید دریل‌های چکشی که بیشتر برای امور صنعتی و تجاری کاربرد دارند نیز به همین روال عمل می‌شود. کسانی که در مشاغلی چون آهنگری، کارهای ساختمانی و ... هستند، برای خرید دریل مورداستفاده خود، جدای از مشخصه‌هایی که ذکر شد، به دنبال دستگاهی کارآمد و پرتوان هستند که در کنار قدرت و سرعت مناسب، عمر طولانی داشته باشد. 

نکته مدنظر این افراد غالباً عملکرد مناسب دستگاه در ساعات کاری طولانی و پشت سر هم است. هرقدر دریل توانایی تحمل کار در این شرایط را داشته باشد، بیشتر مورد توجه کاربران و متقاضیان قرار می‌گیرد. تولیدکنندگان ابزار برای جلب و تامین نظر خریدارانی که قصد تهیه دستگاه دریل در انواع مختلف را دارند، با یکدیگر به رقابت پرداخته‌اند. 

تقریباً همه ما با دریل آشنایی نسبی داریم و در مواردی که در خانه و یا محل کار به آن نیاز بوده را با دستان خود لمس کرده ایم ولی برای کسی که کار همیشگی آن کار با دریل است و گاهی اوقات لازم است روی تجهیزات خاصی کار کند آشنایی با جزییات کار با دریل بسیار ضروری است و برای افراد مبتدی هم حداقل شناخت های اولیه بسیار ضروری است. کار با دریل نیازمند ایمنی خاصی است و قبل از هر چیز ابتدا ایمنی لازم را رعایت کنید. همیشه توصیه می کنم قبل از انجام هرکاری ایمنی آن کار را به خوبی فراگیرید.

دریل ها را به دو دسته تقسیم می کنند:
۱- دریل دستی
۲- دریل برقی
۱- دریل دستی:
دریل های دستی معمولاً از مته های با اندازه 1 میلی متر تا 9 میلی متر را ساپورت می کنند و در صورتی که از مته جغجغه ای استفاده می کنید سایزهای بالاتری را می توانید در آن قرار دهید.
نحوه کار با دریل دستی هم به صورت زیر است.
۲- دریل برقی:
۲-۱- دریل برقی:
در صورتی که قطعات تشکیل دهنده جنس سختی داشته باشند و یا این که کارهای نسبتاً زیادتری داشته باشیم مجبوریم از دریل های دستی برقی استفاده کنیم.
دریلهای برقی مجهز به گیربکس صنعتی با سیستم پیشرفته گردش گیریکس جهت اثر بخشی عملکرد حین کارکرد طولانی مدت می باشد. این دریل ها دارای آرمیچر، بالشتک صنعتی و کلید ضد غبار با کیفیت تولید شده توسط دستگاه های تمام اتوماتیک می باشد. از ویژگی های به کار رفته در این دریل می توان به سیلندر، پیستون و ضربه زن تولید شده از بهترین مواد اولیه، مقاوم در برابر خوردگی و سایش جهت بالا رفتن طول عمر قسمت مکانیکی دستگاه و تقویت قدرت تخریب دستگاه حین کارکرد در شرایط سخت و مداوم کاری اشاره کرد. در این دریل از اورینگ و پکینگ های مقاوم در برابر حرارت و استحلاک دستگاه جهت بالابردن اثر بخشی عملکرد و افزایش طول عمر استفاده شده است.
معمولاً دریل‌ها دارای اجزای زیر می‌باشند:
برای کار با این دریل کافی است که مته دلخواه را درون سه نظام قرار داده و با آچار مخصوصی که همراه آن است آن را سفت کنیم تا برای دریل کاری آماده شود. دقت کنید که دریل را در دوحالت چرخش می توانید قرار دهید که در بالا با نام Forward / Reverse Switch مشخص شده است و در هر حالت به یک طرف می چرخد.
سیستم دریل های بتن کن با استفاده از حالت پیستونی باعث ایجاد ضربه های متناوب و قوی برای ایجاد سوراخ و حفره در مصالح ساختمانی می شوند.مته های این دریل ها به دو دسته چهارشیار و پنج شیار تقسیم می گردند. مته های چهارشیار برای دستگاه های کوچک تر و سوراخکاری تا حداکثر قطر 30 میلیمتر و مته های پنج شیار برای دستگاه های سنگین تر و برای ایجاد حفره های بزرگ تر استفاده می شود. در اکثر این دستگاه ها قابلیت تخریب با انواع قلم ها وجود دارد که برای تخریب مواد و مصالح ساختمانی ازاین دستگاه ها استفاده می شود.
برای کار با دریل دستی برقی می توانید آن را روی دوحالت قرار دهید که یکی حالت چکش زدن دارد و دیگری حالت نرمال است. شکل زیر این دو حالت را نشان می دهد.
هنگامی که از دریل استفاده می کنید حتما با دو دست آن را نگه دارید تا هم به درستی سوراخ مورد نظر را ایجاد کنید و هم این که ایمنی لازم را داشته باشد.
سه نظام محل بستن مته، پیچ گوشتی یا سایر ابزارها به دریل می‌باشد و دارای دو مدل دستی و اتوماتیک می‌باشد. مدل دستی برای سفت شدن به آچار سه نظام نیاز دارد ولی مدل اتوماتیک را می‌توان به راحتی با دست سفت نمود.
با تعویض مته و تغییر تنظیمات دریل می‌توانیم سوراخ‌های مختلفی در چوب، سنگ و یا آهن با ابعاد مختلف ایجاد کنیم.
۲-۲دریل و پیچ گوشتی شارژی:
از دریل شارژی برای مواقعی استفاده می کنیم که نیاز باشد دریل را به صورت سیار در اختیار داشته باشیم. مثلاً در جایی که برق وجود ندارد و … دریل شارژی یک پک شارژ دارد که در قسمت پایینی آن است.
۲-۳- دریل ستونی:
یکی از انواع دریل‌ها که بیش‌تر کاربرد صنعتی دارد، دریل ستونی نام دارد. این نوع دریل صنعتی، مجهز به پایه است و از قدرت و دقت سوراخ‌کاری بهتری نسبت به دریل‌های معمولی برخوردار می‌باشد. معمولاً برای سوراخ‌کاری‌های متناوب و هم چنین برای جاهایی که دقت سوراخ برای ما اهمیت بیشتری دارد، از این نوع دریل استفاده می‌شود.
در این نوع دریل به علت ثابت بودن محل قرار گرفتن مته، سوارخ با دقت بیشتری حفر می‌شود و همچنین نیروی کمتری برای ایجاد سوراخ لازم است.

 

 

 

در هنگام کار با دریل از یک تخته زیر قطعه مورد نظر استفاده کنید تا بعد از دریل کاری قطعه مورد نظر و رسیدن مته به انتهای تخته میز اصلی دریل آسیب نبیند.
هنگام کار با دستگاه های دریل حتما با دقت و ایمنی کامل کار کنید و از انجام کارهای دیگر حین کار خودداری کنید و پوشش های قرار داده شده روی دستگاه را بر ندارید.
در سوراخ‌کاری، وجود مته‌ی مناسب بسیار مهم است. مته در حقیقت گوه و سطح شیبداری است که با حرکت دورانی باعث ایجاد سوراخ در قطعات می‌گردد. جنس مته، سرعت و جهت حرکت آن و میزان نیروی وارد شده بر مته از موارد مهمی هستند که باید به آن‌ها توجه شود.

 

 

شما می‌توانید مته‌ها را از مغازه‌ی ابزار فروشی به راحتی تهیه نمایید. مناسب‌ترین مته برای کار شما، مته‌ی فولادی با شماره‌ی 4 می‌باشد. یعنی قطر مته 4 میلی‌متر است که با سوراخ‌های موجود در قطعات KAI ROBOT یکسان و استاندارد می‌باشد. 
برای عمل سوراخ‌کاری ابتدا عملیات خط‌کشی انجام می‌گیرد تا مرکز سوراخ مشخص شود. برای اینکه نوک مته کاملاً در مرکز قرار گیرد و روی سطح کار منحرف نشود، محل تقاطع خط‌کشی شده را سنبه می‌زنند تا مته به راحتی در مرکز سوراخ هدایت شود و عمل سوراخ‌کاری را انجام دهد. در ضمن حتماً باید به نکات ایمنی در حین کار با دریل توجه زیادی داشت.