برای نصب پنکه های سقفی ما باید قطعاتی که در ادامه خواهیم گفت را مونتاژ بکنیم تا شکل یک پنکه را به خود بگیرد، برای این که درک بهتر هنگام نصب در این مقاله آموزش تصویری نصب پنکه سقفی را یاد خواهیم گرفت، پنکه های سقفی انواع گوناگونی از نظر طرح و مدل در بازار موجود است اما هنگام نصب وراه اندازی همه از یک مدل پیروی می کنند که اگر نحوۀ نصب پنکه های سقفی را بدانیم دیگر هر نمونه از پنکه های سقفی داشته باشیم نصب ان برای ما آسان خواهد بود.

آشنایی با قطعات استفاده شده در پنکه:

 

۱- لرزه گیر                                  ۹- واشرخازن

۲- پین                                  ۱۰- موتور پنکه

۳- بست لرزه گیر                                  ۱۱- محافظ اتصال بال

۴- کلاهک بالا                                  ۱۲- ترمینال

۵- لوله                                  ۱۳- واشر مقوایی

۶- کلاهک پایین                                  ۱۴- پایه بلند

۷- بست لوله                                  ۱۵- مجموعه بال ها (سه عدد)

۸- خازن

آموزش نصب:

موتور پنکه های سقفی از نوع آسنکرون با خازن راه انداز می باشد. که با برق ۲۲۰ ولت شهری کار می‌کند. این پنکه ها دارای سرعت های مختلفی هستند که با یک کلید گردان می توان سرعت آن ها را تنظیم کرد.

نقشۀ زیر، روش سیم کشی و سربندی پنکه سقفی را نشان می دهد.

همان طور که در بالا توضیح داده شد برای راه اندازی پنکه سقفی شما نیاز به دو رشته سیم دارید. یکی از این سیم ها مستقیماً به نول متصل خواهد شد و سیم دیگر به کلید گردان پنکه و از کلید گردان به فاز متصل خواهد شد در تصویر زیر شما این موارد را مشاهده می کنید.

نکته:

نصب کلید گردان همانند کلید یک پل می باشد و فرقی نمی کند که سیم فاز و برگشت را به کدام سیم متصل کنیم. در زیر تصویر داخل کلید پنکه سقفی را مشاهده می کنید.

 در زیر می بینید که سیم نول مستقیم به پنکه متصل و فاز و برگشت فاز هم به کلید متصل شده است.

معمولاً اگر پنکه ای را نو خریداری کنید. خیلی نیازی به وارد شدن به مباحث فنی نیست. زیرا در پشت موتور پنکه یک ترمینال قرار داده شده است که فقط باید نول و فاز را به آن وصل کنید. که البته نول به صورت مستقیم به پنکه می رود ولی سیم فاز اول به کلید گردان می رود و بعد از آن جا به پنکه وصل می شود.

از موتور پنکه سه سیم خارج می شود. به رنگ های مشکی برای نول. قرمز برای فاز. زرد یا سبز برای یکی از پایه های خازن. این خازن به خازن راه انداز معروف است.

* کلاهک های تزیینی را مطابق شکل داخل لولۀ پنکه سقفی قرار دهید.

* سیم های برق را از داخل لوله پنکه عبور دهید.

لولۀ پنکه سقفی به کمک ۲ عدد پیچ، واشرهای فلزی، واشرهای فنری و مهره ها به موتورپنکه متصل شده داده و به کمک خارهای فلزی محکم می گردد.

نکته: 

قبل از بستن پیچ لوله، سیم مهار موتور پنکه را برروی جای پیچ لوله قرار داده و بعـد ازآن پیچ و مهره اتصال لوله به موتور پنکه را ببندید.

* بال های پنکه به کمک پیچ و واشر مقوایی روی موتور بسته می شود. ابتدا واشرهای کاغذی را زیر پایه باله ها قرار داده و باله ها را در محل های تعیین شده روی موتور پنکه توسط پیچ و واشرهای تخت و فنری محکم نمایید.

* پس از مونتاژ کامل محصول و نصب آن به کمک قلاب از سقف، سیم های خروجی از موتور (متصل به ترمینال) مانند نصب کلید یک پل به دیمر وصل می شود البته پنکه را میتوانیم به کلید یک پل وصل کنیم ولی پنکه با یک دور ثابت عمل می کند.

* درجۀ پنکه (سوئیچ تنظیم دور موتور) به کمک پیچ و رول پلاک روی دیوار نصب می گردد.

* پس از اتمام کار فیوز اصلی را روشن کنید. پنکه شما برای کار کردن آماده است.

روش عملکرد کلید پنکه سقفی:

مدار داخلی این کلید به شرح زیر است.

نقشه کلید گردان پنکه سقفی

زمانی که کلید گردان روی حالت ۱ قرار می گیرد،حداکثر مقاومت با موتور پنکه سری می شود، و این باعث می شود که کم ترین ولتاژ به پنکه برسد، پس موتور با کم ترین سرعت شروع به چرخش می کند. زمانی که کلید گردان در حالت ۲ قرار می گیرد. مقاومت اول از مدار خارج می شود و این باعث می شود که ولتاژ بیشتری به موتور پنکه برسد و سرعت موتور بیشتر خواهد شد. و هر چقدر که کلید گردان را در جهت عقربه های ساعت می چرخانیم مقاومت های بیشتری از سر راه سیم فاز کنار می روند و ولتاژ بیشتری به موتور پنکه میرسد. در حالت ۵ دیگر هیچ مقاومتی در مسیر وجود ندارد و حداکثر ولتاژ به موتور پنکه می رسد. این حالت مثل زمانی ست که ما یک کلید یک پل معمولی را به جای کلید گردان پنکه سقفی نصب کرده باشیم. و در این حالت پنکه سقفی با حداکثر سرعت می چرخد.

مکانیزم عملکرد پنکۀ سقفی:

مکانیزم عملکرد پنکۀ سقفی گردش هوای داخل منزل می باشد به گونه ای که با گردش هوا باعث ورود و خروج هوای داخل منزل خواهد شد.در مناطق بسیار گرم استفاده از پنکه جواب گو نخواهد بود به دلیل رطوبت و حرارت بسیار بالای موجو در محیط.

پنکه ها در دو مدل معمولی و دو حالته موجود هستند. در تصویر زیر همان طور که مشاهده می کنید حالت تابتان و حالت زمستان نشان داده شده است.

یعنی این که پنکه در دو جهت ساعت گرد و پاد ساعتگرد عمل می کند.

در حالت تابستان پنکه هوای خنک را از پایین به بالا می کشد و پرتاب می کند و حرکت آن از پایین که نگاه می کنیم مخالف عقربه های ساعت می باشد.

در حالت زمستان پنکه هوای گرمی که توسط بخاری در زیر سقف جمع شده است به پایین پرتاب می کند و حرکت آن از پایین که نگاه می کنیم موافق عقربه های ساعت می باشد.

برای تغییر جهت گردش پنکه باید کلیدی که بر روی کوتور پنکه قرار داده شده است را تغییر حالت دهیم.