ترمینال های پیچی یا کاتکتور های پیچی، نوعی اتصالات سیم هستند که برای اتصال دو یا چند رسانا به یکدیگر به کار می روند. ترمینال های پیچی با بدنۀ شیار دار دارای یک عایق استوانه ای شکل با شیار هایی بر روی بدنه می باشد. شیار های موجود بر روی سطح عایق موجب افزایش اصطکاک بین دست و عایق و در نتیجه سهولت پیچاندن ترمینال می گردد که به طبع آن، اتصالی محکم و مطمئن بین سیم ها با یکدیگر، و هم چنین بین سیم ها و قسمت هادی ترمینال پیچی برقرار می گردد. 

این نوع ترمینال ها (کانکتور ها) جایگزین مناسبی نسبت به ترمینال های دیگر مثل مدل شاخه ای، ریلی، و یا لحیم کاری هادی ها به یکدیگر و عایق کاری پس از آن محسوب می شود. از مزایای کانکتور های پیچی، قیمت ارزان تر، سهولت استفاده، و سرعت بالا در استفاده از آن جهت اتصال هادی ها و یا رفع اتصال هادی ها به یکدیگر می باشد.

 

نحوۀ عملکرد کانکتور پیچی بدین ترتیب می باشد که اتصال هادی ها و عایق کاری به صورت هم زمان و به واسطۀ پیچاندن ترمینال روی سیم های مورد اتصال به یکدیگر با دست، و بدون استفاده از هیچ ابزار اضافه ای (هم چون پیچ گوشتی یا ابزار لحیم کاری) صورت می پذیرد. زمانی که ترمینال پیچی (کانکتور پیچی) در انتهای بدون عایق و در هم تابیده شده سیم های مورد اتصال قرار گرفته و پیچیده می شود، سیم ها به سمت قسمت درونی ترمینال کشیده شده و به وسیلۀ قسمت هادی درونی آن (از جنس استیل)، در کنار یکدیگر فشرده می شوند. در نتیجه اتصالی مطمئن و ثابت بین قسمت انتهایی سیم ها برقرار می شود. 

بر خاف اتصالات لحیمی، باز کردن اتصال برای تغییرات احتمالی آتی در سیم کشی از طریق باز کردن کانکتور پیچی با نیروی دست به راحتی امکان پذیر است. استفاده از این نوع ترمینال، نیاز به عایق کاری هادی ها با استفاده از چسب برق پس از اتصال سیم ها به یکدیگر را حذف می کند. ترمینال های پیچی عموماً به وسیلۀ دست نصب می شوند، و برای تشخیص سایز و ظرفیتشان، بر اساس رنگ کد بندی می شوند.

این نوع ترمینال در پنج سایز متفاوت که هر کدام با رنگ مشخصی برای گنجایش سایز سیم ورودی کدگذاری شده موجود می باشد. قسمت عایق ترمینال های پیچی با بدنۀ شیار دار از جنس ترموپلاستیک سخت با گرید UL 94 V-2، و قسمت هادی درونی از جنس استیل رزوه شده می باشد.

انواع کانکتور پیچی: