اگه لحظه روشن شدن لامپ کم مصرف به آن دقت کنید، می بینید که لامپ کم مصرف چند لحظه دیرتر از زدن کلید روشن می شود. به این دلیل که تا رسیدن به ولتاژی مناسب، رگوله شده و برای تحریک الکترون های داخل لامپ کمی زمان صرف می شود.

درون لامپ کم مصرف یک مدار یکسو کننده وجود دارد (مبدل برق شهر به برق مستقیم یا DC). مقدار ولتاژ خازن بعد از یکسو شدن باید به یک مقدار خاصی رسیده (شارژ شده) تا عملیات شروع شود ( شارژ شود). در اکثر مواقعی که لامپ کم مصرف چشمک می زند ، به دلیل وجود خازن می باشد،  یعنی زمانی که ولتاژ خیلی کم به این خازن می رسد، شروع به شارژ شدن کرده و با سرعت روی المان های مار تخلیه می شود. زمانی که لامپ کم مصرف چشمک می زند یعنی خازن بار خودش را بر روی المان های مدار تخلیه کرده و دوباره شروع به شارژ شدن می کند. این چرخه یا سیکل تا آخر ادامه پیدا می کند به همین دلیل لامپ کم مصرف هر چند ثانیه یا دقیقه یک بار چشمک می زند. در کل مقدار کمی از جریان به لامپ کم مصرف رسیده و آن جریان کم، نمی تواند لامپ را به طور کامل روشن کند ولی برای شارژ و دشارژ شدن خازن کافیست. شارژ شدن خازن طول کشیده اما تخلیه آن لحظه ایست.

شاید برای ما هم اتفاق افتاده باشد که لامپ کم‌مصرفی را داشته باشیم که چشمک می زند و به خصوص در شب مزاحمت ایجاد می‌کند، در اول شاید به نظر برسد لامپ کم‌مصرف ما مشکل دارد و قصد تعویض آن را داشته باشیم، در ادامه به دلایل ایجاد چنین مشکلی می‌پردازیم و راهکار حل این مشکل را به شما خواهیم گفت.

۱- کلید چراغ داری که برای قطع و وصل لامپ کم‌مصرف استفاده می‌شود:

بله؛ درست است یکی از مهم‌ترین احتمال‌ها کلیدی است که برای این لامپ استفاده می‌شود، اگر توجه کنید داخل بعضی از کلیدهای برق  چراغ کوچکی روشن است که برای مشخص شدن جای کلید در شب است کاربرد دارد، اگر چنین کلیدهایی لامپ را قطع و وصل می‌کند برای لامپ مشکل ایجاد می‌کند و باعث چشمک زدن آن می‌شود، دلیل این عمل هم این است که وقتی کلید قطع است یک برق کمی از چراغ داخل کلید عبور می‌کند و به لامپ می‌رسد.

راهکار:

قاب کلید خود را به‌وسیلۀ یک‌فاز متر باز کنید و لامپ داخل کلید را بیرون بکشید یا یک‌ رشته از سیم‌های لامپ داخل کلید را قطع کنید، اگر مشکل حل نشد راهکار دوم را بررسی کنید.

۲- سیم فاز مستقیم به لامپ کم‌مصرف وصل است:

برای روشن شدن لامپ باید مسیری از فاز به نول یا بالعکس وجود داشته باشد، مثلاً وقتی شما کلید برق را می زنید در واقع لامپ بین فاز و نول قرار می گیرد ،به این ترتیب جریان از طریق لامپ بین فاز و نول جابجا می شود. در برخی از ساختمان ها، به اشتباه یا عمدی سیم فاز را مستقیماً به مصرف کننده وصل کرده و نول را به کلید وصل می کنند. در چنین مواردی وقتی فاز مستقیماً به لامپ کم مصرف می رود، بدنه لامپ، سرپیچ، دیوار، سقف یا یک تکه آهن، فلز می تواند نقش نول را ایفا کند اما نه به اندازه ای که جریان کامل رد بشود. این جریان کم باعث چشمک زدن لامپ کم مصرف بشود. 

راهکار:

برای حل چنین مشکلی باید منشأ سیمی که به لامپ آورده  شده را پیدا کنید و جای فاز و نول را عوض کنید. به‌طور مثال اگر مستقیم به جعبه‌فیوز رفته باشد باید در آن جا جای نول و فاز را جابجا کنیم تا لامپ کم‌مصرف درست عمل کند.

۳- استفاده از دیمر به‌جای کلید برای لامپ کم‌مصرف:

اگر روی کارتن‌های لامپ کم‌مصرف هم توجه کرده باشید نوشته‌شده  که از دیمر برای خاموش و روشن کردن لامپ استفاده نکنید (دیمر وسیله‌ای است که برق خروجی آن قابل تنظیم است همانند یک شیر آب که  می‌توانیم مقدار آب موردنیاز خود را کم‌وزیاد کنیم، بیشترین کاربرد آن در منازل برای پنکه‌های سقفی است که دور پنکه را کم‌وزیاد می‌کند) دیمر ها چون در آن از قطعات الکترونیکی استفاده‌شده است اگر هم‌مقدار ولوم آن را روی صفر قرار دهیم باز یک مقدار کوچکی برق را از خود عبور می‌دهد که برای چشمک زدن لامپ کم‌مصرف کفایت می‌کند.

راهکار:

برای حل این مشکل دیمر خود را بازکنید به جای آن‌یک کلید یک پل نصب کنید، توجه داشته  باشید که کلید دارای چراغ درون خود نباشدبرای این کار حتمابرق را قطع کنید.

 لامپ‌های هالوژن LED:

در این‌گونه لامپ‌ها به‌جای چشمک زدن یک مشکل دیگر ایجاد می‌شود که باوجود خاموش بودن کلید برق یک نور خیلی کمی در لامپ روشن است که اگر از راهکارهای بالا استفاده کنید مشکل رفع می‌شود.