خانۀ هوشمند به ساختمان‌هایی گفته می‌شود که کلیۀ اجزای داخلی آن به صورت یکپارچه در تعامل با یکدیگرند که ساکنین آن امکان تنظیم و کنترل تجهیزات الکترونیکی منزل خود را از راه دور و نزدیک داشته باشند و ساختمان هوشمند در حقیقت به معنای ساختمانی است که توانایی اجرای فرامین را بدون نیاز به دخالت انسان داشته باشد، به این معنا که با توجه به اتفاقات محیط پیرامون مانند تاریک و روشن شدن هوا تغییراتی را در سیستم های مورد استفاده در خانه بدهد و هم چنین بتوانند برنامه‌های مختلف و سناریو ساختمان هوشمند را برای آن تجهیزات تعریف و اجرا نمایند.

به طور کلی تجهیز ساختمان به مجموعه تجهیزاتی که به منظور افزایش کارایی و بهره وری و ایجاد محیطی مطبوع برای ساکنین آن طراحی و اجرا می گردد، هوشمند سازی ساختمان گفته می شود. هدف از اجرای پروژه های هوشمند سازی می تواند تبدیل فضا به یک فضای متمایز و لوکس، تبدیل ساختمان به یک ساختمان با مصرف بهینۀ انرژی و یا تبدیل خانه به یک خانه مدرن و امن با مدیریت هوشمند باشد.

با ورود سیستم های جدید از قبیل کنترل روشنایی، پرده، موتور خانه، اعلام حریق، کنترل دسترسی، دوربین مدار بسته و … در ساختمان ها و لزوم کنترل مرکزی آن ها، وجود یک سیستم یکپارچه و قابل برنامه ریزی احساس می گردد.

خانۀ هوشمند، زندگی در مد هدایت خودکار است - پیشرفت روز افزون در عرصۀ صنعت هوشمندسازی ساختمان، آسایش و رفاه  خانه را همراه با صرفه جویی در مصرف انرژی  به ارمغان آورده است. خانه ای که مانند یک خدمتکار تمامی سعی و تلاش خود را می کند تا بیشترین خدمت را برای شما انجام دهد و شما بیشترین لذت را از داشتن آن بچشید.خانه حضور شما را حس می کند، تغییرات گرمایشی و سرمایشی را متوجه می شود، علایق و سلایق شما را می داند و خود به صورت خودکار به عنوان دستیار شما فرامین لازم را به اثاثه خانه صادر می کند. خانۀ هوشمند عادت سرمایی و گرمایی شما را خوب می شناسد و قبل از این که از سرما یا گرما کلافه شوید دمای مورد نظر شما را فراهم می سازد. این امکان باعث می شود تا وقتی در منزل نیستید انرژی با ارزش هدر نرود. پس ساختمان شما به نوعی صرفه جویی هم می کند. حتی می توانید میزان مصرف انرژی خود را مشاهده کنید و یا هنگامی که سیم کشی منزل شما دچار مشکل شود و بار اضافی وجود دارد از آن مطلع شوید.

روز سختی داشتید؟ نظرتان با تماشای یک فیلم جذاب چیست؟ می خواهید بروید پرده ها را بکشید و چراغ های اضافی را خاموش کنید تا نور به میزان نیاز شود؟ دنبال کنترل تلویزون می گردید؟ صبر کنید این همه کار لازم نیست! شاید میپرسید چرا؟ خب پس هنوز نمی دانید خانه هوشمند شما چه کارهای خارق العاده ای می تواند بکند. در کمال آرامش روی کاناپه لم دهید و با فشردن یک دکمه معجزه هوشمند سازی را ببینید. تمام این سناریو توسط خانه هوشمند شما اجرا می شود.

در خانۀ هوشمند ساکنین قادر هستند تا بی نیاز از این که به اتاق یا فضای مورد نظر مراجعه کنند روشنایی آن مکان را به طرق مختلف و از راه دور کنترل نمایند. این بدین معناست که شما می توانید در پذیرائی باشید و چراغ های اتاق خواب خود را خاموش یا روشن نمائید. اگر موافقید کمی فاصله را بیشتر کنیم و به خارج منزل برویم. آیا باز هم می توانیم چراغ های منزل را بدون مراجعت به منزل کنترل کنیم؟! پاسخ مثبت است. تکنولوژی شعبده می کند و شما با اختیار داشتن یه خط ثلفن و یا گوشی موبایل و یا اینترنت قادر هستید این کار را انجام دهید. خانه هوشمند شما منتظر فرمان شماست، دکمه را بفشارید و اجازه دهید غول چراغ جادویی به نام هوشمند سازی ساختمان برایتان خواسته تان را برآورده سازد.

خیلی از ما وقتی به سفرهای دور می رویم از امنیت خانه خود نگرانیم. هراس داریم مبادا چراغ های خاموش منزلمان برای روزهای زیاد جناب آقا دزده رو به هوس بیاندازد تا به خانه مان سرک بکشد. شما یک خانه هوشمند باوفا دارید که از پس حفاظت خودش بر میاید و در نبود شما مراقب خودش هست. او به هنگام نبود شما حضور شما را شبیه سازی می کند. به طور مثال هر شب راس ساعت ۸ شب چراغ ها را روشن و ساعت ۱۲ خاموش می کند. در ضمن با هوشمندسازی باغچه، باغ هوشمند شما هم طبق برنامه آبیاری می شود. فراموش کرده بودید به هنگام خروج قهوه ساز را خاموش کنید؟ از راه دور برق قهوه ساز را قطع کنید. بدین ترتیب همه چیز رو به راه است، آسوده از سفر خود لذت ببرید.

تفاوت اصلی خانۀ هوشمند با خانه های معمولی در این است که همۀ وسایل در خانه هوشمند به یکدیگر متصل هستند و با یک دستگاه مرکزی کنترل می شوند. کنترل سرمایشی گرمایشی هوشمند، نورپردازی، لوازم، قفل ها و انواع مختلفی از دوربین مداربسته و مانتیورهایی که می توانند به خانه هوشمند و خودکار اضافه شوند از هر جای خانه و حتی دور از خانه قابل کنترل می باشند.

خانۀ هوشمند، کلمۀ جدیدی که امروزه ممکن است به گوش بسیاری از ما خورده باشد، قبلاٌ فقط در فیلم ها و سریال های علمی تخیلی ابزارها و ساختمان هوشمندی را می دیدیم که صاحب خانه به راحتی و با فشردن یک دکمه بسیاری از اعمال را انجام می دهد. یک خبر بسیار خوب این که دیگر واژۀ خانۀ هوشمند از فیلم ها به واقعیت زندگی واقعی آمده و خبر شگفت انگیز دیگر این که، هم اکنون این تکنولوژی جدید در ایران نیز برای افراد مختلف امکان پذیر می باشد. و به زودی هم چون سایر تکنولوژی ها همه گیر و فراگیر خواهد شد. 

سیستم مدیریت ساختمان (BMS):

سیستم مدیریت ساختمان (BMS)که مخفف عبارت Building Management System می باشد در اصطلاح به خانه هایی اطلاق می شود که کلیۀ تجهیزات الکتریکی آن ها توسط یک سیستم هوشمند مرکزی کنترل می شود و از طریق اجزای خود کنترل قسمت های مختلف ساختمان و نمایش خروجی های مناسب را برای کاربر امکان پذیر می نماید. قسمت های مختلف تحت کنترل معمولاً شامل تأسیسات مکانیکی و سیستم تهویه مطبوع (HVAC) و تجهیزات روشنایی بوده که می تواند به سیستم های ایمنی، آتش نشانی، تنظیم دسترسی، تأمین برق اضطراری و ... نیز تسری یابد. به طور کلی هدف از استفاده از سیستم های BMS در یک ساختمان تطبیق شرایط کارکرد اجزای مختلف با توجه به شرایط محیطی و نیاز ساختمان در آن زمان است. در واقع به مجموعه سخت افزارها ونرم افزارهائی که به منظور مانیتورینگ و کنترل یکپارچۀ قسمت های مهم و حیاتی درساختمان نصب می شوند بی ام اس می گویند.

سیستم مدیریت ساختمان همان طور که از نامش بر می آید سیستمی جهت کنترل و مدیریت هوشمند ساختمان است به تعبیری دیگر مجموعه ای از قطعات الکتریکی و الکترونیکی که به صورت یک شبکه به هم متصل هستند می باشد. این مجموعه اطلاعات متغیرها را نظیر روشن، خاموش، کم، زیاد، درجه حرارت، فشار، رطوبت، ولتاژ، آمپر، کالری و یا وضعیت و حالت کارکرد تجهیزات را نظیر پمپ، فن، بویلر و چیلر را که توسط سنسورها و سوئیچ ها اندازه گیری می شود دریافت و پس از آنالیز آن ها فرما نها را به عملگرها و موتورها نظیر شیرهای برقی، موتور دمپرها، کنتاکتورها و غیره ارسال می کند و البته از طریق کامپیوتر می توان به تمامی این شبکه دسترسی داشت و از این طریق نیز می توان اطلاعات و آلارم ها را دریافت، ذخیره و آنالیز کرد و هم چنین می توان به تمامی عملگرها فرمان صادر نمود.

در سیستم مدیریت ساختمان بسیاری از اعمالی که ساکنان از روی عادت و بصورت غیر ارادی انجام می دهند توسط سیستم های هوشمند انجام می گردد که باعث صرفه جویی در زمان و هزینه نیروی انسانی شده و به علاوه کاهش مصارف انرژی، کاهش هزینه های انرژی، کاهش خطاپذیری و افزایش اثربخشی سیستم را به دنبال دارد .با بکارگیری انواع حسگرها در داخل و خارج ساختمان و با بکارگیری یک سیستم واحد می توان بصورت لحظه ای، کنترل تمامی شرایط آسایشی و امنیتی را در اختیار داشت و از آن ها در جهت رسیدن به شرایط ایده آل استفاده کرد. برای این منظور، نیاز به تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری خاص می باشد که با گرد آوری اطلاعات محیطی و انتقال داده ها به سیستم مرکزی، روند کنترل و مدیریت ساختمان اجرا می گردد.

در ساختمان های هوشمند با استفاده از سیستم خودکار کنترل روشنایی ساختمان، کنترل سیستم سرمایش و گرمایش، کنترل دوربین های مدار بسته، کنترل در ها، کنترل وضعیت های اضطراری همچون آتش سوزی، زلزله و بسیاری کنترل-های هوشمند دیگر، مصرف انرژی به نحو چشمگیری کاهش می یابد. ساختمان هوشمند، ساختمانی است که مجهز به یک زیرساختار ارتباطاتی قوی بود که می تواند به صورت مستمر نسبت به وضعیت های متغیر محیط عکس العمل نشان داده و خود را با آن ها وفق دهد و هم چنین به ساکنین ساختمان این اجازه را می دهد که از منابع موجود به صورت موثرتری استفاده کرده و امنیت و آسایش آن ها را افزایش دهد.

وظیفۀ این مجموعه، پایش مداوم بخش های مختلف ساختمان و اعمال فرامین به آن ها به نحویست که عملکرد اجزاء مختلف ساختمان متعادل با یکدیگر و درشرایط بهینه و با هدف کاهش مصارف ناخواسته و تخصیص منابع انرژی فقط به فضاهای در حین بهره برداری باشد.

BMS می تواند در برگیرندۀ تمام سرویس های الکتریکی، مکانیکی، و حفاظتی ساختمان باشد. این سرویس ها شامل گرمای ، سرمایش، تهویه مطبوع، آسانسور، نیروگاه برق اضطراری، پله برقی، کنترل روشنایی، دوربین مدار بسته، اعلام و اطفای حریق، کنترل تردد و  … هستند.

امروزه سیستم مدیریت ساختمان BMS نقش بسیار مهمی را در کنترل فنی، مدیریتی و هزینه ای تأسیسات ساختمان به عهده دارد. BMS می تواند در برگیرندۀ تمامی سرویس های الکتریکی، مکانیکی و حفاظتی ساختمان باشد. این سرویس ها شامل  کنترل روشنایی، دوربین مدار بسته، اعلام و اطفای حریق، کنترل تردد، گرمایش، سرمایش، تهویه مطبوع، آسانسور، نیروگاه برق اضطراری، پله برقی و … هستند.

به طور کلی BMS به سیستم مدیریت یکپارچه ساختمان اطلاق می شود در حالی که خانۀ هوشمند سیستم مدیریت هوشمند یک واحد ساختمانی است، به این معنا که در خانۀ هوشمند کنترل تمامی اجزای خانه از سیستم روشنایی تا قهوه جوش مد نظر است و در BMS مدیریت مجموعه یک ساختمان به صورت کلی شاید بتوان خانه هوشمند را نمونه کوچک و جزیی شده BMS برای استفاده در یک واحد ساختمانی (عموماً واحد مسکونی) دانست.

مزایای خانه‌های هوشمند:

با وجودی که اجرای سیستنم مدیریت ساختمان سبب افزایش هزینه های ساخت ساختمان می گردد، میزان صرفه جویی در هزینه های جاری ساختمان ناشی از اجرای این سیستم، می تواند در مدت کوتاهی هزینه های اولیه را جبران نماید و بi علاوه سطح بالاتری از آسایش را برای ساکنان به همراه داشته باشد. سیستم های کنترل هوشمند دارای سطح انعطاف پذیری بالایی هستند که می توان بi راحتی آن ها را با نیازهای مختلف منطبق نمود .هم چنین در هنگام بهره برداری براحتی می توان عملیات تغییر و بهینه سازی برای راهبری بهتر و کاهش هزینه های انرژی و کاهش هزینه های تعمیراتی را انجام داد. هم چنین سیستم های مدیریت ساختمان از قابلیت کنترل پذیری بالایی برخوردار بوده و با اجرای ساختار مناسب، کنترل اجزای مختلف آن از سرتاسر دنیا امکان پذیر است. با تعریف سطوح دسترسی مختلف می توان قابلیت کنترل پذیری اجزای مختلف را سطح بندی نمود تا امکان اعمال برخی تغییرات تنها برای کاربران مجاز و در صورت وارد نمودن رمز عبور تعریف شده امکان پذیر باشد. 

آسایش و رفاه:

سیستم هوشمند ساختمان، آسایش و رفاه را برای ساکنین خود به ارمغان می آورد لذا می توان امیدوار بود که در زندگی پرمشغله و مدرن امروزی، راه حلی مناسب جهت ایجاد راحتی بیشتر و سرعت بخشیدن به امور روزانه باشد.تا افراد وقت بیشتری برای تمرکز بر روی مسایل اصلی تر داشته باشند.

کنترل مرکزی و از راه دور:

خانة هوشمند دارای یک زیربنای ارتباطی پیشرفته است و که در آن کلیة سیستم های الکترومکانیکی ساختمان به صورت مرکزی مانیتور و کنترل می شوند و ساکنین این خانه ضمن استفاده از خدمات پیشرفتة خانه هوشمند در مصرف انرژی صرفه جوئی قابل ملاحظه ای کرده و لذت زندگی در یک خانة ای از اینده را نیز تجربه می کنند. 

بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی:

با سیستم کنترل هوشمند ساختمان می توان تا حدود % ۵۰ در مصرف انرژی صرفه جویی کرد. یک سیستم هوشمند انرژی هایی که در ساعت اوج مصرف بیش از حد مصرف می شوند را مهار کرده و انرژی هایی را که در ساعات خالی از سکنه تلف می شوند را حذف می کند و هم چنین از منابع طبیعی در کنار منابع مصنوعی در زمان مناسب به طور هوشمند استفاده می نماید. به عنوان مثال در صورتی که کسی در محیط حضور نداشته باشد سیستم روشنایی و سرمایش - گرمایش از کار می افتد و در ساعتی از روز به دلیل وجود نور طبیعی خورشید با باز شدن پرده ها به طور هوشمند نور محیط تامین شده و نیاز به استفاده از سیستم روشنایی نیست.

برخی از مزایای هوشمند عبارتند از:

۱. بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی تأسیسات سرمایشی و گرمایشی و موتورخانه؛

۲. بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی برق،

۳. بازگشت سرمایه مربوط به هوشمند سازی بین ۳ تا ۵ سال؛

۴. صرفه جوئی در هزینۀ خرید تجهیزات با جایگزینی کلید های چند کاره DLP و GANG؛

۵. صرفه جوئی در هزینۀ کابل کشی های آتی و پراکنده؛

۶. استفادۀ بهینه از تجهیزات و افزایش طول عمر مفید آن ها؛

۷. کاهش چشمگیر هزینه های مربوط به نگهداری و تعمیرات؛

۸. در آمد برای سرمایه گذاران اصلی ساختمان و کاهش شارژ خدماتی؛

۹. امکان مانیتورینگ و کنترل تمامی تجهیزات ساختمان از طریق رایانه، موبایل، اینترنت، مانیتورهای لمسی، کلیدهای هوشمند، اثر انگشت، شبکۀ بیسیم، تبلت و …؛

۱۰. صرفه جویی در زمان و مکان با استفاده از ریموت کنترل و DLP؛

۱۱. بالا رفتن کیفیت سرویس ساختمان (ارزش ساختمان)؛

۱۲. قابلیت اتصال و کنترل اکثر تجهیزات داخل و خارج ساختمان به این سیستم؛

۱۳. افزایش ضریب ایمنی و امنیتی ساختمان؛

۱۴. فراهم نمودن تکنولوژی بالا در ساختمان متناسب با نیاز افراد؛

۱۵. همگون سازی تجهیزات به گونه ای زیبا و لوکس متناسب با معماری نوین؛

۱۶. ارائه سیستم کنترلی با قابلیت برنامه ریزی زمانی عملکرد،

۱۷. بالا رفتن ضریب تجمل (لوکس) ساختمان؛

۱۸. سادگی کار برای هر نوع کاربر؛

۱۹. بالا رفتن ضریب امنیت ساختمان با حذف برق ۲۲۰ ولت از کلیدها؛

۲۰. مدیریت متمرکز کل سیستم با حداقل نیروی انسانی؛

۲۱. محیط کابل کشی استاندارد (UTP ،Fiber)؛

تجهیزات خانه هوشمند

۱. کنترل هوشمند روشنایی:

سیستم های روشنایی، سهم عمده ای از مصرف انرژی در یک ساختمان را شامل می شوند؛ در یک سیستم هوشمند ساختمان با بهره مندی از سنسورهای حرکتی، سنسورهای تشخیص نور محیط و نصب کلیدهای هوشمند علاوه بر امکان تنظیم میزان نوردهی محیط، مصرف انرژی تا حد چشمگیری کاهش می یابد. 

سیستم روشنایی به عنوان اصلی ترین بخش سیستم های برق ساختمان و به عنوان اولین سیستم هوشمند در ساختمان ها مورد توجه قرار می گیرد. با توجه به نوع سیستم روشنایی، نوع مصرف کننده، توان مصرف کننده و ویژگی هایی که از این سیستم انتظار داریم می بایست نوع کنترلر در سیستم هوشمند در نظر گرفته شود. 

با مقایسۀ میزان مصرف انرژی الکتریکی ساختمان ها درایران و سـایر کشورهای جهان به روشنی می توان پی برد که میزان تلفات این انرژی در ایران از نرخ بالائی برخوردار است. حدود % ۲۶ از انرژی مصرفی  بخش مسکونی در سیستم های روشنائی تلف می گردد. بخش زیادی از هزینه های برق شما ناشی از چراغ هایی است که نا خواسته روشن هستند. برای بهینه سازی مصرف انرژی روشنایی در ساختمان علاوه بر راه کارهائی همچون طراحی اصولی روشنایی و استفاده از منابع مناسب و کم مصرف روشنایی، هوشمند سازی نیز نقش بسزائی را در این زمینه ایفا می کند. با استفاده از راه کارهای نوین هوشمندسازی، اصلاح منابع نور و طراحی روشنایی می توان تا %۷۰ مصرف انرژی را در بخش روشنایی کاهش داد. هوشمندسازی تجهیزات علاوه براین که باعث کاهش چشم گیر مصرف انرژی می شود، در تشخیص تجهیزات پرمصرف نیز کمک شایانی به ما خواهد کرد. سیستم های هوشمند ساختمان بسته به نوع کاربری، استراتژی های مختلفی را برای مدیریت روشنایی یک ساختمان ارائه می کنند که مدیریت بر مبنای حضور افراد، مدیریت بر مبنای زمان، دیم کردن، استفاده ازنورطبیعی، اندازه گیری میزان مصرف و پیک سایی، از عمده ترین آن ها می باشد.

قابلیت دوم سیستم، کنترل هوشمند روشنائی، نورپردازی صحیح، بکارگیری منابع مناسب روشنایی در زمان معین،انتخاب رنگ نور، تعیین شدت نوربسته به شرایط محیط که در زیبایی محیط، سلامت روان افراد و بهبود کارایی و بینایی دیدگان بسیار تاثیرگذاراست، می باشد.

قابلیت سوم سیستم، کنترل و مدیریت مصارف الکتریکی است. با استفاده از این سیستم می توان تجهیزات پر مصرف را در زمان های اوج مصرف از مدار خارج نموده و یا این که در زمان های دلخواه تنها با ارسال یک پیامک مصرف کننده مورد نظر را روشن و یا خاموش نمود. مثلاً قبل از رسیدن به منزل آب استخر را پر کرد و یا قهوه جوش را قبل از رسیدن به منزل آماده نمود و یا ماشین لباسشوئی را خاموش کرد و هم چنین برای جلوگیری از خطر برق گرفتگی برق پریزهای اتاق کودک را قطع نمود.

– در بسیاری از اوقات شما احساس می کنید که به تمام توان منبع نوری موجود در محل نیاز ندارید، در چنین شرایطی سیستم به شما امکان کاهش میزان نور (Dim) و در نتیجه کاهش توان مصرفی توسط منابع نوری را خواهد داد که این نیز از اتلاف انرژی به طرز چشم گیری جلوگیری خواهد نمود.

– شما می توانید در هر لحظه وضعیت روشنایی های ساختمان را بر روی پنل لمسی و یا گوشی خود مشاهده نمایید و از روشن یا خاموش بودن چراغ ها در هر یک از نقاط مطلع شده و روشنایی ها را به صورت جداگانه روشن و خاموش و کم نور و یا پر نور نمایید.

– در مواقعی که برای مدت طولانی در ساختمان حضور ندارید، می توانید سیستم را به نحوی برنامه ریزی نمایید که در فواصل زمانی معین، با فعال نمودن بخش هایی از سیستم روشنایی به همراه روشن نمودن سیستم صوتی، حضور شما را در محل شبیه سازی نماید که بررسی ها نشان می دهد این امر در کاهش احتمال سرقت نقش چشم گیری داشته است.

– مدیریت مصرف روشنائی در زمان های اوج مصرف که تعرفه مصرف هم حدودا ۳ برابر زمان معمولی است نیز یکی دیگر از امکانات کنترل روشنائی است (پیک سائی) با برنامه ریزی می توان میزان شدت روشنائی مورد نیاز را حدود % ۳۰ پائین آورد و با این کار حدود  % ۳۰ در زمان اوج مصرف صرفه جوئی نمود.

به طور کلی امکاناتی که در راستای کنترل روشنایی در یک خانة هوشمند در اختیار کاربران قرار می گیرد می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱. تنظیم خودکار شدت نور با طلوع و غروب آفتاب؛

۲. تنظیم هوشمند سیستم روشنائی با توجه به میزان نور طبیعی محیط؛

۳. تنظیم روشنائی و خاموش و روشن نمودن چراغ ها بر اساس حضور افراد؛

۴. کنترل روشنائی بر اساس زمان بندی های مختلف؛

۵. برنامه ریزی سیستم روشنائی برای زمان های عدم حضور در منزل و هنگام سفر؛

۶. اطمینان از روشن نبودن لامپ اضافی؛

۷. نور پردازی های هوشمند و تغییر نور نمای ساختمان بر اساس مناسبت های مختلف مانند ایام جشن و سوگواری؛

۸. انجام سناریو های مختلف خواب، شبانه، سورپرایز، میهمان، صرف غذا، مسافرت، ترک منزل، نمایش فیلم، مطالعه و …؛

۹. استفاده از سیستم روشنایی در سناریوهای ترکیبی در کنار سایر بخش های خانه هوشمند؛

۱۰. کاستن روشنائی غیر ضرور در زمان اوج مصرف (پیک سائی)

۱۱. دیم کردن انواع لامپ فلورسنت، رشته ای، کم مصرف و ال ای دی؛

۱۲. نمایش لامپ های خاموش و روشن و میزان مصرف انرژی هر لامپ در صفحه نمایش؛

۱۳. تنظیم شدت روشنائی هر اتاق بر اساس میزان تعیین شده؛

۱۴. امکان کنترل روشنائی با تلفن همراه، تبلت، لب تاپ و پیامک؛

۲. کنترل نورپردازی:

با تجهیز ساختمان به این قابلیت و بعد از انتخاب فضای مورد نظر توسط کاربر برای اجرای نورپردازی، لامپ های مخصوص به این کار یا در قالب  لامپ های شلنگی و جهت استفاده به عنوان نور مخفی و یا  در قالب لامپ های هالوژن و جهت استفاده در قسمت های خاص ساختمان  طراحی می گردد.
کاربر می تواند  با سلیقۀ خود رنگ ها را بر روی مانیتور در هم آمیزد و با ایجاد طیف های متنوع، رنگ را بر روی دیوار و یا فضاهایی چون شومینه، بوفه و ... ببیند، در واقع  با انتخاب رنگ دلخواه، آن قسمت از ساختمان را به رنگ مورد سلیقۀ خود درآورد.
رنگ های ایجاد شده قابل ذخیره شدن می باشند و می توان در زمان های مختلف آن رنگ خاص را که قبلاً ذخیره شده انتخاب کرده و از زیبایی آن لذت برد.
علاوه بر این سیستم می تواند با حرکت اتوماتیک و سرعتی که توسط کاربر برای آن تعیین می شود  طیف های مختلف و زیبایی را به حالت رقص رنگ ها خلق کرده و باعث زیبایی و آرامش هرچه بیشتر محیط گردد.

۳. سیستم پرده برقی/ کرکره/ سایبان/درب هوشمند و اتوماتیک:

 با استفاده از سیستم خانه هوشمند می توان به راحتی انواع مدل های پرده برقی، کرکره و سایبان را به راحتی و با روش های مختلف کنترل نمود. شما با این سیستم می توانید با بهره گیری از کلیدهای هوشمند و صفحه نمایش لمسی در قالب های دستوری مختلف هم چون دستور مستقیم، سناریو و یا حتی با گوشی هوشمند و وب از راه دور نیز آن ها را کنترل نمایید. در سیستم هوشمند پرده برقی می توانند در صورت تمایل کاربر به صورت اتوماتیک در زمان های مختلف و یا تحت عواملی هم چون تمایز شدت نور داخل و خارج ساختمان و یا شدت گرمای محیط باز وبسته شوند بدون آن که نیاز به صرف وقت و انرژی خاصی جهت مدیریت وضعیت پرده ها باشد.

با استفاده از سیستم کنترل هوشمند پرده ها می توان با تعریف هر یک از پرده ها در نرم افزار، آن ها را تحت کنترل گرفته و با استفاده از سناریو های مختلف که می تواند با سناریو های روشنایی  و کنترل دما تلفیق شود ضمن استفاده حداکثری از نور طبیعی، محیطی جذاب و رویایی را بوجود آورد. به عنوان مثال صبح خود را با کنار رفتن اتوماتیک پرده ها و تابش نور زیبای خورشید به داخل اتاق خواب آغاز می نمایید و یا در زمان طلوع  پرده ها کنار رفته و لامپ های اتاق کم نور تر و یا خاموش می گردند و این امر کمک شایانی به ذخیره سازی انرژی می نماید. پرده ها را نیز مانند سایر عملگرهای دیگر می توان به وسیله گوشی، تبلت، ریموت کنترل، صفحه لمسی، اس ام اس، و سناریو کنترل کرد.

۴. سرمایش و گرمایش هوشمند:

سیستم های سرمایشی و گرمایشی در کنار نقش کلیدی که در ساختمان برای ایجاد فضای با طراوت و تولید هوای مطبوع ایفا می نمایند، به عنوان عمده ترین مصرف کنندگان انرژی در ساختمان نیز مطرح می باشند. حدود % ۶۵ از انرژی مصرفی ساختمان به تجهیزات HVAC اختصاص دارد. بسیاری به دلیل عدم اعمال مدیریت صحیح در استفاده از این سیستم ها علاوه بر ناکار آمد نمودن آن ها هزینه های گزافی را به عنوان مخارج تعمیر و نگهداری متقبل می شوند.

برای کنترل سیستم سرمایش و گرمایش که به وسیلۀ دستگاه تهویۀ مطبوع انجام می پذیرد دمای پیش فرض توسط کاربر تنظیم گردیده و دمای خواسته شده شروع به فعالیت می نماید. در این حالت زمانی که دمای فضای مذکور به حد مطلوب رسید فرمان توقف فعالیت سیستم سرمایش و گرمایش توسط برنامه از پیش تعیین شده صادر می گردد که منجر به کاهش مصرف انرژی می انجامد.

شاید این سوال پیش آید که با استفاده از ترموستات های سنتی نیز می توان به همین هدف دست یافت! اما باید گفت سیستم هوشمند می تواند زمانی که درب یا پنجره ای در فضا باز است سریعاً تشخیص داده و سیستم گرمایش - سرمایش آن فضا را به صورت خودکار خاموش نموده و مانع از هدر رفتن انرژی شد. در حال یکه این امر در زمان استفاده از ترموستات سنتی امکان پذیر نمی باشد. از طرفی امکان کنترل یکپارچۀ فن کویل ها از جمله مزایای سیستم هوشمند است.

امکان کنترل هوشمند موتورخانۀ ساختمان هم وجود دارد تا با استفاده از سنسورهای مختلف دمای محیط و موتورخانه بهترین زمان و میزان روشن بودن مشغل و پمپ ها را محاسبه کند و ضمن نگه داشتن دما در رنج مناسب، در مصرف انرژی هم صرفه جویی نماید.

استفاده از سیستم های کنترل هوشمند دما در خانه های هوشمند، علاوه بر امکان کنترل دستی و یا هوشمند (برنامه ریزی شده) دمای محیط و ارائه گزارش از دمای نقاط مختلف ساختمان، این امکان را می دهد تا در زمانی که پنجره ها به اشتباه باز مانده اند و سبب اتلاف انرژی می گردند، با  اعلام هشدار های لازم، شما را از این امر مطلع ساخته و در صورت عدم توجه به هشدارها در یک فاصله زمانی معین، سیستم به طور خودکار اقدام به قطع سیستم تهویه نماید.

جالب است که بدانید با کمک سیستم کنترل هوشمند دما، شما می توانید مدتی قبل از ورود به ساختمان، سیستم تهویه را فعال نمایید تا در هنگام ورود، دمای محیط مطابق با خواست و سلیقه شما باشد. این امر نه تنها هزینه های نگهداری سیستم های سرمایشی و گرمایشی شما را کاسته و به طول عمر آن ها کمک می نماید، بلکه شما را در مصرف بهینه انرژی و کاهش هزینه های ناشی از آن نیز یاری خواهد نمود.

۵. دوربین مداربسته و سیستم کنترل امنیتی و حفاظتی:

برقراری ایمنی و امنیت در یک ساختمان مسکونی همواره یکی از دغدغه های ساکنین بوده است. در یک خانۀ هوشمند علاوه بر سیستم های پسیو نظیر آژیرها و زنگ های هشدار، سنسورهای حضور، سنسورهای تشخیص شکسته شدن شیشه و سنسورهای درب و پنجره - سیستم های اکتیوی نظیر شبیه سازی حضور نیز در بحث سیستم امنیتی وجود دارند.

امنیت و آسایش خانه ها در دنیای مدرن امروز، امری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. وجود انواع و اقسام سیستم های اعلام سرقت و قفل های برقی، درب های ضد سرقت و حتی طرح ها و پوشش های بیمه سرقت منازل، خود گویای این نیاز روز افزون جامعه می باشد.

در طراحی خانه هوشمند، یکی از اهداف این بوده که وظیفۀ حفاظت از خانه و هم چنین ممانعت از ورود سارقین را به سیستم هوشمند و یا در حقیقت به خود خانه واگذار نمائیم. برای رسیدن به این ایده آل، از تکنولوژی های مرسوم و عادی موجود در بازار استفاده نشده و در واقع تمام قطعات و مراحل کار، از بررسی مدارات فرمان گرفته تا تغییر و بهبود سخت افزار های مورد نیاز، با دقت تمام بازبینی و آنالیز شده اند. در نتیجه بسیاری از خطاها و اشتباهات سیستم های مشابه، برطرف شده اند. اشتباهاتی که بروزشان باعث بدگمانی کاربران و ایجاد عدم رضایت کاربران می گردد.

 استفادۀ دو منظوره از سنسور های حرکتی (روشنایی هوشمند و سیستم سرقت) این امکان را فراهم کرده است که کاربر بتواند هر قسمتی از خانه را به طور مستقل تحت پوشش سیستم سرقت درآورد. جهت کنترل روشنایی اتوماتیک از یک سری آشکار ساز حرکت (سنسور PIR) استفاده می گردد که همین تجهیزات در مواقع مقتضی به عنوان سیستم اعلام سرقت نیز کاربرد دارند. در مواقعی که کاربر بخواهد، این سنسور ها تغییر کاربری داده و به عنوان سیستم اعلام سرقت به کار گرفته می شوند و از آن جایی که تمام مناطق خانه تحت پوشش روشنایی اتوماتیک قرار دارد، در واقع تمام قسمت های خانه نیز می تواند به صورت مجزا و یا یکپارچه به عنوان مناطق تحت پوشش سیستم اعلام سرقت انتخاب شوند.

سیستم های نظارت تصویری از سالیان پیش به عنوان ابزاری مهم در بحث نظارت و ایجاد امنیت ساختمان مورد استفاده قرار گرفته اند. نیاز مالکان به افزایش امنیت واحد های مختلف یک ساختمان و  اموال آن ها باعث به وجود آمدن و ایجاد راهکارهای کنترل امنیت و تطابق آن با سیستم های هوشمند در سطح ساختمان شد. استفاده از دوربین ها در فضا های عمومی مانند پارکینگ، لابی، بوفه و راه پله ها از استاندارد های مورد نیاز امنیتی است.

بهترین گزینه برای ساختمان های  هوشمند استفاده ترکیبی از دوربین های تحت شبکه و دوربین های آنالوگ است. این دوربین ها در مدل ها و با کاربرد های متنوعی وجود دارند که با توجه به نیازهای مشتری و بررسی های فنی، مدل های و نوع کاربرد آن ها مشخص و در پروژه مورد بهره برداری قرار می گیرند.

امکاناتی که خانه هوشمند در بحث ایمنی و امنیت در اختیار ساکنین قرار می دهد، می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱. قابلیت فعال کردن سیستم امنیتی براساس مدهای امنیتی متفاوت نظیر خروج از منزل، مسافرت، شب و ...؛

۲. درصورت ورود شخص غیر مجاز به داخل منزل زنگ های هشدار داده می شود و هم چنین در صورت عدم حضور ساکنین در منزل سیستم هوشمند به صاحبخانه SMS ارسال می کند؛

۳. شبیه سازی حضور: درصورت انتخاب سناریو امنیتی مسافرت سیستم هوشمند در ساعاتی از شبانه روز بر اساس زمان بندی معین تعدادی از چراغ ها روشن و خاموش نموده و هم چنین پرده ها را باز و بسته می کند تا این تصور به وجود بیاید که کسی در داخل منزل حضور دارد؛

۴. آگاهی از باز و بسته بودن در و پنجره ها در هنگام خروج از منزل به صورت زنگ هشدار و یا به صورت پیام صوتی؛

۵. در صورت وقوع آتش سوزی سیستم هشدارهای لازم را به صورت زنگ هشدار و یا پیام صوتی اعلام می کند و در صورت عدم حضور ساکنین در داخل منزل به صاحب خانه پیام ارسال می کند؛

۶. امکان مشاهده دوربین مداربسته از طریق نرم افزار موبایل؛

۷. تشخیص حرکت و سیستم هشدار دهنده؛

۸. ضبط تصاویر کلیۀ دوربین ها در زمان تشخیص رخداد به صورت اتوماتیک؛

۹. عملکرد زوم دیجیتال (بسته به نوع دوربین)؛

۱۰. حالت دید در شب به صورت رنگی؛

۱۱. حرکت در جهت افقی و عمودی؛

۱۲. حسگر تشخیص انسان و حیوان (بسته به نوع دوربین)؛

۱۳. امکان دسترسی به تصاویر با استفاده از اینترنت؛

۱۴. امکان مشاهده تصاویر بر روی iPod / iPad / iPhone / Android؛

۱۵. امکان یکپارچه سازی با آیفون ساختمان جهت جوابگویی به مهمان حتی زمانی که در خانه تشریف ندارید؛

۱۶. امکان یکپارچه سازی با سیستم های RFID جهت ورود اتوماتیک و بدون کلید توسط مالک یا از درب پارکینگ؛

۱۷. امکان کنترل و بررسی ورود و خروج های مشکوک؛

۱۸. امکان فعال و غیر فعال نمودن (off/on) سیستم هوشند اعلام سرقت از طریق دستگاه کارتخوان، موبایل و یا مانیتور لمسی؛

۱۹. کنترل سیستم سرقت از راه دور و به صورت سخنگو؛

۲۰. چک کردن وضعیت سیستم سرقت به جهت تشخیص علت فعال شدن سیستم؛

۲۱. سادگی استفاده از سیستم به واسطۀ رابط کاربری (Interface) فارسی؛

۲۲. عدم نیاز به حمل ریموت کنترل و یا تجهیزات جانبی جهت فعال و غیر فعال نمودن سیستم سرقت؛

۲۳. تجهیز سیستم به سنسور های تشخیص شکسته شدن شیشه؛

۲۴. استفاده از سنسور های تشخیص حرکت با تکنولوژی مادون قرمز (Passive Infrared)؛

۲۵. غیر فعال کردن دزدگیر از طریق وارد نمودن رمز عبور و یا کشیدن کارت در هنگام ورود به منزلۀ

۲۶. مجهز به سیستم ارسال SMS در صورت قطع خطوط تلفنۀ

۲۷. فعال ماندن سیستم سرقت در صورت قطع برق شهر به واسطۀ باطری داخلی دستگاه ها؛

۲۸. امکان انتخاب عکس العمل های دزدگیر از روی مانیتور لمسی (آژیر، تلفن کنندگی، روشن و خاموش شدن چراغ ها (فلاشر)، قفل شدن درب ورودی، غیر فعال شدن آسانسور)؛

۲۹. عکس العمل نشان دادن سیستم هوشمند به عنوان عبور سارق، در صورت قطع شدن مسیر های سیم کشی و یا هرگونه اختلال در عملکرد تجهیزات؛

۳۰. استفاده از سیستم سرقت در زمان های مختلف (زمان استراحت شبانه، نبودن افراد در منزل و یا تنها بودن اعضای خانه در منزل)؛

۶. کنترل تردد:

در بسیاری از موارد بخش هایی در ساختمان ها قرار دارند که اشخاص مشخصی باید در آن رفت و آمد داشته باشند. در این موارد همراه داشتن یک دسته کلید کار معقولی به نظر نمی رسد. در این طرح سیستم های کنترل دسترسی مبتنی بر (IP (IP Base Access Control پیشنهاد می گردد. این دستگاه ها در مدل های مختلف وجود دارند و انواع روش های تشخیص هویت در آن ها استفاده شده است. شناسایی از طریق بیومتریک (چشم، اثر انگشت، DNA)، کارت های RFID، کارت های مغناطیسی و دستگاه رمز ورود از جمله تجهیزاتی هستند که بر اساس حساسیت مکان مورد نظر مورد استفاده قرار می­ گیرند. این روش هم همانند روش های دیگر دارای سیستم گزارش گیری قدرتمندی است که به وسیلۀ آن می توان لیستی از اشخاصی که به آن دسترسی پیدا کرده اند را تهیه نمود. در صورتی که فردی هیچ کدام از این دسترسی های امنیتی را نداشته باشد، باید با بخش مربوطه جهت ورود هماهنگ نماید.

یکی از ملزومات پیش بینی شده جهت ارائه این سرویس تخصیص یک کارت پرسنلی RFID به کلیّ کارکنان بخش هایی می باشد که به راحتی می توان سطح دسترسی هر شخص را به بخش های مربوطه به این روش کنترل نمود.

برخی از امکانات سیستم تردد هوشمند:

۱. فعال نمودن سیستم سرقت در ترددهای غیر مجاز؛

۲. ارسال تصویر و فیلم فرد غیر مجاز و پیامک به صاحبخانه؛

۳. باز و بست درب اتوماتیک توسط گوشی و بدون نیاز به ریموت کنترل؛

۴. امکان حذف نفرات غیر مجاز؛

۵. امکان رویت فرد مراجعه کننده به خانه از گوشی و از هر جای دنیا؛

۶. باز کردن درب منزل به روی افراد مجاز از هرجای دنیا؛

۷. امکان مکالمه با افراد پشت درب از هر جای دنیا؛

۸. امکان انواع گزارش گیری از بازه های زمانی مختلف بر اساس زمان ورود و خروج، ID افراد و ...؛

۹. قابلیت فرمان دادن به راهبند؛

۱۰. امکان ثبت حضور و غیاب پرسنل هنگام ورود و خروج با خودرو

۱۱. امکان ادغام سازی با دوربین پلاک خوان و دوربین های تحت شبکه پارکینگ

۱۲. امکان ثبت پلاک در هنگام ورود (گزینه اختیاری)؛

۱۳. ثبت تصاویر و تطبیق آن به منظور جلوگیری از دزدی خودرو؛

۱۴. امکان ثبت مشتریان دائمی و صدور کارتهای اعتباری در پارکینگ های عمومی؛

۷. اعلام یا اطفاء حریق:

امروزه از سیستم ها ی اعلام حریق به طور گسترده در ساختمان ها و اماکن مسکونی و صنعتی استفاده می شود تا خسارت های ناشی از حریق را به حداقل برسانند و هم چنین برای اطلاع دادن به ساکنین ساختمان در مواقع بروز حریق از این سیستم ها استفاده می شود تا حدالامکان از تلفات جانی جلوگیری شود. برای تشخیص حریق از اثرات سه گانه آن یعنی دود و حرارت و شعله استفاده می شود. به طور کلی سیستم های اعلام حریق در دو نوع آنالوگ و آدرس پذیر (Addressable) ساخته شده اند. شرکت ایده پردازان با توجه به اهمیت بالای این سیستم و خسارات ناشی از آن طراحی خود را بر اساس استانداردهای روز دنیا مانند استانداردهای NFPA , EN54,LPCB , UL, DIN انجام داده و کارفرما را در زمینه نگهداری و تعمیر آموزش خواهد داد.

یک سامانۀ اعلام حریق هوشمند که در واقع بخشی از امکانات سیستم BMS در یک خانه هوشمند می باشد در فیدبک هایی که از خود در برابر دریافت اطلاعات از آشکارسازهای مختلف حریق بروز می دهد، متفاوت است. فرض کنید در یک مجتمع مسکونی که به سیستم هوشمند مجهز شده و در واقع خانه هوشمند است؛ حریق رخ می دهد، سیستم BMS با پردازش اطلاعات دریافتی از دتکتورهای موردنظر، گاز ورودی آن واحد را قطع نموده و نگهبان را از طریق مانیتور لمسی موجود در نگهبانی باخبر می کند، درب پله های اضطراری را باز کرده، لامپ های مسیر خروج را روشن می کند. به صاحب خانه پیامک زده و با نزدیک ترین آتش نشانی تماس می گیرد. این عکس العمل ها، بخشی از عملکرد یک خانه هوشمند می باشد که علاوه بر افزایش بهره وری سیستم اعلام حریق، ایمنی ساختمان را نیز بهبود می بخشد.

امکاناتی که خانه هوشمند در بحث اعلام حریق در اختیار ساکنین قرار می دهد، می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱. قطع گاز ورودی در زمان نشت گاز و زلزله؛

۲. حذف پانل کنترل حریق سنتی؛

۳. کاهش سیم کشی اعلام حریق سنتی؛

۴. از مزایای سیستم اعلام حریق هوشمند می باشد؛

۸. اتوماسیون فضای سبز ، باغچه:

دیگر نگران آبیاری باغچه خود نباشید در سیستم خانه هوشمند باغچه شما قابل برنامه ریزی هست طوری که این سیستم به نوع گیاهان شما حساس باشد و آداب نگهداری هر گیاهی را به صورت جداگانه رعایت کند. بعضی گیاهان را صبح آبیاری کند بعضی را بعد از ظهر نیم ساعت آبیاری کند و بعضی را فقط مرطوب نگه دارد. تصور کنید که آبنما، نورپردازی، رقص نور و آبیاری به صورت هوشمندانه ای عمل کند و با توجه به میل شما عمل کنند. دیگر نیازی ندارید که همیشه چراغ ها را تا پاسی از شب روشن نگه دارید و بعد خود شخصاً آن ها را خاموش کنید. سیستم می تواند به صورت اتوماتیک با توجه به ساعت، روزهای هفته، میزان روشنایی کارهای از قبل تعریف شده را انجام دهد یا این که با فشار یک دکمه یک سناریوی مشخص را به انجام برساند. 

بسیاری از ما علاقه مند به نگهداری گیاهان درخانه می باشیم تا به این ترتیب گوشه هایی از طبیعت را در زندگی خود مشاهده نماییم. یکی از نگرانی ها درسفر آبیاری گیاهان خانگی موجود در خانه می باشد. در خانۀ هوشمند شما می توانید در ساعات دل خواهی به گیاهان خانگی خود آب داده و آسودگی خاطر خود را از بابت آن ها فراهم نمایید. ضمناً در صورتی که شما دارای زمین کشاورزی، باغ، مزرعه و یا گلخانۀ دور از محل زندگی خود باشید، این سیستم ها شما را قادر خواهد ساخت تا به راحتی آبیاری محصولات خود را در هر زمان که تمایل دارید انجام دهید و از آسیب دیدن گیاهان بر اثر بی آبی یا کم آبی ممانعت به عمل آورید. حتی اگر شما آبیاری را فراموش کرده باشید سیستم خود در زمان های مورد نیاز این کار را برای شما انجام خواهد داد. به دلیل آبیاری منظمی که سیستم در اختیار شما میگذارد با کمترین آب بیشترین بهره وری را خواهید داشت.

برخی از امکانات سیستم آبیاری هوشمند:

۱. اجرای پروژه های رقص موزیکال آب؛

۲. اجرای پروژه های آبیاری؛

۳. اجرای پروژه های آب نمای تزیینی داخل منازل و محوطه؛

۴. کنترل آکواریوم و تراریوم؛

۵. آبیاری باغچه ها و گلخانه ها به صورت هوشمند و در صورت نیاز؛

۶. آبیاری باغ و گیاهان ویلا ها از راه دور و به صورت هوشمند؛

۷. کنترل دستگاه های تسویه آب؛

۹. اتوماسیون استخر و جکوزی هوشمند:

یک ویلا که مجهز به مجموعه استخر می باشد را در نظر بگیرید. قبل از ورود به ویلا تمامی سیستم ها خاموش و آب استخر کاملاً خالی می باشد، شما بعد از ورود باید آب را برای پر شدن استخر باز کنید، سیستم تصفیه را روشن کنید و برای رسیدن دمای آب به مقدار مساعد چند ساعت صبر کنید تا سیستم های گرمایشی کار خود انجام دهند. 

با به کارگیری و تجهیز استخر به سیستم هوشمند، تنها کافی است قبل از حرکت با زدن یک گزینه بر روی تلفن همراه خود دستور آماده سازی استخر را صادر کنید. 

پمپ های آب روشن می شوند، شیر های مربوط به هر بخش باز شده کار آبگیری آغاز می شود بعد از رسیدن آب به مقدار نیاز شیرها به تدریج بسته شده و آبگیری متوقف می شود. سپس سیستم تصفیه با بررسی و آنالیز سلامت آب به صورت هوشمند اقدام به تنظیم سلامت آب می کند و در نهایت سیستم هوشمند دمای آب ایده ال شما را تنظیم کرده و هنگام ورود شما کلیۀ امور انجام شده و مجموعه قابل استفاده می باشد. 

سیستم اتوماسیون هوشمند استخر میزان گرمایش و یا تصفیۀ آب استخر و جکوزی را به صورت اتوماتیک در طی شبانه روز انجام دهد. بر روی صفحه نمایش لمسی سیستم هوشمند، میزان دمای آب استخر نمایش داده می شود و می توانید دمای دلخواه خود را از طریق همین مانیتور تنظیم کنید. این که پمپ تصفیه آب در چه ساعاتی از شبانه روز و با چه تناوبی به فعالیت خود ادامه دهد نیز از این طریق به سادگی قابل تنظیم است. جهت صرفه جویی در انرژی می توانید ساعاتی از شبانه روز را که از استخر استفاده نمی کنید تعیین کنید؛ به طور مثال می توانید تنظیمات را طوری انجام دهید که گرمایش استخر از حدود ساعت 9 شب متوقف شود و در ساعت 5 صبح مجدداً شروع به کار کند. اگر ساعت 9 شب گرمایش را متوقف کنید هنوز تا ساعت 10 شب میزان دمای آب مناسب است و اگر ساعت 5 صبح پمپ ها مجدداً شروع به کار کنند حداکثر تا ساعت 8 صبح دمای استخر به میزان دلخواه شما خواهد رسید. ملاحظه می کنید که حدود نیمی از شبانه روز بدون این که نیاز به کنترل شما باشد به صورت خودکار در مصرف انرژی صرفه جویی می شود. تنظیم ساعت ها همه در اختیار مصرف کننده است و هر فردی حتی برای اولین بار می تواند این کار را به سادگی توسط مانیتور سیستم هوشمند انجام دهد. انجام خودکار کلرزنی و یا تصفیه توسط اوزن و هم چنین کنترل میزان رطوبت محیط استخر، کنترل زمان روشن شدن سونا و میزان دمای آن نیز به سادگی توسط سیستم هوشمند ام اند اچ انجام می گیرد. افزایش طول عمر تجهیزات، صرفه جویی در مصرف انرژی و افزایش کیفیت آب استخر و جکوزی همه از دستاوردهای هوشمند سازی تأسیسات استخر به شمارمی روند.

یکی دیگر از مزایای این سیستم حذف کلیدهای قدرت از محیط استخر به جهت پیشگیری از خطر برق گرفتگی است. کنترل روشنایی ها و پمپ جکوزی و هر نوع وسیلۀ دیگر در فضای استخر به وسیلۀ کلیدهای فرمان صورت می پذیرند که فاقد برق 220 یا 110 ولت بوده و توسط برق 24 ولت باطری و بدون خطر برق گرفتگی انجام می شود. این کلید ها حتی در صورت شست و شو توسط شلنگ آب، فاقد هرگونه خطر و یاخرابی می باشند. استفاده از تجهیزات هوشمند، به شما کمک می کند تا به کیفیت مطلوب در مورد استخر رویایی خود برسید و از استفاده آن لذت ببرید.

۱. کنترل کیفیت و سلامت آب، کنترل سطح PH آب؛

۲. کنترل دمای آب استخر، جکوزی و محیط؛

۳. کنترل حجم آب: پر و تخلیه آب استخر؛

۴. کنترل سقف مکانیزه استخر؛

۵. تنظیم نورپردازی استخر؛

 ۱۰. سیستم هوشمند تجهیزات صوتی وتصویری:

یکی دیگر از توانایی های خانه هوشمند، توانایی کنترل سیستم های صوتی و تصویری و یا تجهیزات تکمیل کنندۀ این سیستم ها می باشد. در خانۀ هوشمند دیگر نیازی به استفاده از ریموت IR جهت روشن و خاموش نمودن تلویزیون ها و LCD ها و یا اسپلیت ها نخواهیم داشت. این قابلیت در سیستم هوشمند وجود دارد که می توان کدهای ریموت های کنترلی مختلف را به کلیدهای هوشمند انتقال داد و تغییرات هر یک از دستگاه ها را از هر کلید در هر فضا اعمال نمود و یا در سطح بالاتر، شما می توانید با استفاده از صفحه نمایش لمسی های پرتابل و تب لت ها کلیۀ ریموت های وسایل الکترونیکی مورد استفاده خود را به صورت یک جا در اختیار داشته و تنها با یک کلیک به مدیریت هریک از آن وسایل بپردازید.

 می توان با استفاده از سیستم صوتی هوشمند، موسیقی های مختلفی را در نقاط مختلف ساختمان پخش کرد و یا با کمک سیستم صوتی بسیار پیشرفته آن از بالاترین سطح کیفی صدا و نور بهره برد. شما ممکن است چند تلویزیون در خانه داشته باشید و برای هر کدام یک سیستم صوتی و تصویری مجزا تهیه کرده باشید. خانۀ هوشمند توانایی انتقال صدا و تصویر دستگاه های صوتی و تصویری، از یک نقطه به نقطۀ دیگر، بدون نیاز به سیم کشی اضافی را به شما می دهد. بدین ترتیب، با در اختیار داشتن پنل لمسی و یا به کمک ریموت کنترل سیستم هوشمند، تمامی دستگاه های صوتی و تصویری مانند تلویزیون، ویدئو، رسیور ماهواره و … به صورت کامل و از هرنقطه از ساختمان تحت کنترل قرار دهید. در سیستم هوشمند، موسیقی در تمام قسمت ها و مناطق مختلف ساختمان قابل شنیدن است. در واقع این گونه به نظر می رسد که هر کدام از قسمت های خانه، نظیر پذیرایی، اتاق خواب، لابی، آشپزخانه و … دارای یک سیستم پخش موسیقی مجزا و مربوط به خود هستند. حال آن که این پردازنده مرکزی سیستم هوشمند است که موسیقی را به صورت مستقل و با توجه به سلیقه کاربر پخش می نماید.

برخی از امکانات و قابلیت های سیستم صوتی خانه هوشمند عبارتند از :

۱. استفاده از آمپلی فایر و مدارات دیجیتال جهت تولید صدایی با کیفیت Hi.Fi. و حذف نویز ها و سایر اختلافات مربوطه؛

۲. امکان پخش موسیقی به سیستم خانۀ هوشمند؛

۳. امکان انتقال آرشیو موسیقی به سیستم خانۀ هوشمند؛

۴. امکان کنترل سیستم از طریق مانیتور لمسی، ریموت کنترل، موبایل، تبلت و …؛

۵. امکان انتخاب و پخش موسیقی جهت هر بخش از ساختمان به صورت مجزا و مستقل؛

۶. استفاده از باند های ضد آب جهت فضا هایی چون استخر، حمام و …؛

در واقع سیستم هوشمند علاوه بر این که کمک خواهد کرد تا به راحتی برای قسمت های مختلف خانه موسیقی متناسب با آن قسمت را انتخاب کنید، می تواند امکان پخش و یا عدم پخش صدا (اعم از صدای ضبط، تلویزیون، سینمای خانگی و …) در تمام یا برخی از قسمت های خانه را فراهم نماید.

 ۱۱. کنترل آسانسور:

امروزه استفاده از آسانسور های کارتی در بسیاری از پروژه های لوکس مورد توجه قرار گرفته است. سیستم کنترل آسانسور به نحوی طراحی شده تا به سادگی و بدون نیاز به تعویض پنل آسانسور قابل نصب باشد. این سیستم باعث افزایش ایمنی مجموعه و هم چنین کاهش استهلاک آسانسورها خواهد شد. با نصب این دستگاه، به وسیلۀ وارد کردن کارت هوشمند خود درون دستگاه، درب آسانسور باز شده و شما وارد آن می شوید و بدون این که کلیدی را بزنید، آسانسور شما را به صورت خودکار به طبقۀ مربوط به خودتان خواهد برد. این شرایط علاوه بر این که به لحاظ امنیتی امکان ورود به طبقات دیگر را از دسترس خارج می کند، کاهش استهلاک آسانسور را نیز بر اثر عدم استفاده بی مورد از آن به همراه خواهد داشت. هم چنین در صورتی که برایتان مهمان بیاید، درب کوچه را باز می کنید و برروی پنل لمسی، کلید آسانسور را می زنید. برای مدت تعیین شده مثلاً ۳ دقیقه، سیستم کلیدهای آسانسور فعال می شوند و مهمان شما بدون داشتن کارت از آساسنور استفاده می کند و مجدداً کلید های آسانسور قفل می شوند. برای زمان ترک منزل نیز سیستم هوشمند کار را برایتان ساده می کند. وقتی کلید خروج از منزل را برروی مانیتور لمسی فشار می دهید، ضمن اینکه سیستم به صورت اتوماتیک وضعیت خانه را تغییر می دهد، یعنی چراغ ها را خاموش می کند، پرده ها را می بندد، دزدگیر را روشن می کند، شیرگاز را قطع می کند، کولر را خاموش می کند و … آسانسور را نیز به طبقه شما فرا می خواند. وقتی از درب خانه بیرون می روید، آسانسور در همین طبقه منتظر شما است.

 ۱۲. پارکینگ هوشمند و مکانیزه:

امروزه پارکینگ ها در ساختمان ها به عنوان جز لاینفک محسوب می گردند و به گونه ای حتی برخی از این ساختمان ها در قالب پارکینگ طبقاتی اجرا می گردند. این پارکینگ ها متناسب با نوع بهره برداری به سیستم های مختلفی نیاز دارند. 

به طور خلاصه فرآیند بهره برداری از پارکینگ ها را برای استفاده کنندگان به شرح ذیل می توان خلاصه نمود:

۱. اطلاع از وضعیت پارکینگ: جهت پرهیز از تاخیر و یا بروز ترافیک، قبل از انتخاب مسیر راننده به سوی پارکینگ باید وی از وضعیت پر یا خالی بودن پارکینگ مطلع گردد.

۲. صف ورود به پارکینگ: استفاده کنندگان باید در کمترین ترافیک ورودی جهت پارکینگ قرار بگیرند.

۳. کنترل دسترسی به پارکینگ: با توجه به تنوع استفاده کنندگان از پارکینگ باید روش و یا روش هایی برای ورود به پارکینگ مورد توجه قرار گیرد که برای همگان قابل استفاده بوده کمترین معطلی را برای راننده به همراه داشته باشد.

۴. هدایت شدن به خلوت ترین مسیر و نزدیک ترین محل پارک منطبق با تعریف و یا نیاز راننده: سیستم باید قادر باشد راننده را به خلوت ترین مسیر و نزدیک ترین محل پارک براساس ساختمانی که وی درخواست دسترسی به آن را داشته و یا دارای پارکینگ اختصاصی برای می باشد (مالکین ساختمان ، هتل و ...) هدایت نمایند.

۵. هدایت شدن به سمت نزدیک ترین راه انتقال به طبقات: سیستم باید قادر باشد، مراجعه کنندگان را پس از پارک خودرو به نزدیک ترین راه منتهی به ساختمان های مورد نظر ایشان راهنمایی نماید.

۶. راهنمایی جهت پیدا کردن خودروی پارک شده: با توجه به وسعت پارکینگ و تعداد خودروهای قرار گرفته در آن پس از بازگشت راننده به پارکینگ باید سیستم قادر باشد محل پارک دقیق خودرو به وی را نمایش و هدایت نماید.

۷. راهنمایی جهت پیدا کردن خودروی پارک شده: با توجه به وسعت پارکینگ و تعداد خودروهای قرار گرفته در آن پس از بازگشت راننده به پارکینگ باید سیستم قادر باشد محل پارک دقیق خودرو به وی را نمایش و هدایت نماید.

۸. هدایت به سمت نزدیک ترین درب خروج: سیستم باید قادر باشد راننده را به نزدیک ترین درب خروج راهنمایی نماید.

۹. پرداخت هزینۀ پارکینگ: در صورت نیاز به پرداخت وجه مربوط به پارکینگ، سیستم باید قادر باشد روش های متناسب و متنوع برای پرداخت را پشتیبانی نماید.

۱۰. امنیت در هنگام خروج : سیستم جهت پرهیز از سرقت خودرو از داخل پارکینگ باید قادر باشد هویت راننده و تایید بودن خروج خودرو توسط وی را مورد ارزیابی قرار دهد.

۱۱. صف خروج: سیتم باید قادر باشد کمترین ترافیک را در هنگام خروج خودروها ایجاد نماید.

۱۲. حفظ امنیت در هنگام خروج: سیستم جهت پرهیز از سرقت خودرو از داخل پارکینگ باید قادر باشد هویت راننده و تایید بودن خروج خودرو توسط وی را مورد ارزیابی قرار دهد.

۱۳. صف خروج: سیتم باید قادر باشد کمترین ترافیک را در هنگام خروج خودروها ایجاد نماید

۱۴. نمایش وضعیت جایگاه های پارک:  با نصب سنسور های تشخیص حضور خودرو در تمامی جایگاه های پارک، تابلوهای هوشمند بالای هر جایگاه و تابلوهای نصب شده در ورودی هر راهرو و ورودی هر طبقه تعداد جایگاه خالی موجود در آن بخش را به مراجعه کننده نشان می دهند، هم چنین تمامی تابلو های راهنمایی و مسیر یابی، مراجعه کنندگان را به نزدیکترین جایگاه خالی پارک هدایت می کنند، در هنگام شلوغی پارکینگ و اوج مراجعه سیستم به صورت هوشمند، مراجعه کنندگان را در طبقات دارای جایگاه خالی تقسیم کرده و از ایجاد ترافیک داخلی جلوگیری می کند.

۱۵. ساماندهی و مدیریت هوشمند پارکینگ و جلوگیری از ورود وسایل نقلیه غیرمجاز؛

۱۶. امکان دریافت گزارشات گوناگون در خصوص تردد خودروها و ...؛

۱۷. امکان تنظیم فعال شدن سیستم روشنایی و تهویۀ پارکینگ به طور هوشمند با ورود و خروج اتومبیل؛

۱۸. برقراری شرایط امنیتی مطلوب برای پارکینگ بدون نیاز به حضور نگهبان؛

۱۹. امکان راهنمایی هوشمند خودرو ورودی به نزدیک ترین یا مناسب ترین جایگاه پارک؛

۲۰. مدیریت و ساماندهی خودروهای ورودی و امکان صدور قبض پارکینگ؛

۱۳. سیستم هوشمند زمانبندی و اجرای فرامین در ساختمان هوشمند:

کلیۀ سیستم های هوشمند اجرایی در ساختمان قابلیت زمانبندی براساس نیاز و درخواست کارفرما را دارا می باشند. با این روش می توان برنامه های روتین که به صورت مکرر و روزانه در ساختمان اجراء می گردد را توسط این سیستم برنامه ریزی و هدایت نمود. با این کار تمامی دستورات بدون هرگونه نقص یا فراموشی انجام می شود.

۱۴. مانیتورینگ و کنترلینگ سیستم های خانۀ هوشمند:

امروزه با پیشرفت علوم کامپیوتری و طراحی برنامه هایی با گرافیک و انعطاف پذیری فوق العاده بالا، جهت سرویس دادن به افراد با سطوح اطلاعاتی مختلف، این امکان فراهم شده که بتوان اطلاعات کامل و ارزنده ای را از کلیۀ سیستم های هوشمند نصب شده را به دست آورده و جهت مدیریت بهتر استفاده نمود. این اطلاعات قابلیت نمایش بر هر یک از وسایل ارتباطی مدرن و پیشرفتۀ امروزی را داشته و توسط نرم افزارهایی که تحت قالب های اندروید، آیفون، ویندوز و وب - سرور طراحی شده اند می تواند بر روی هر یک از تجهیزات سخت افزاری هم چون کامپیوتر، لب تاپ، تب لت قابل نمایش، کنترل و برنامه ریزی باشند. 

۱۵. سناریو  خانۀ هوشمند:

از مهم ترین امکانات خانۀ هوشمند می توان به تعریف سناریو اشاره نمود. بدین صورت که کاربر می تواند بنابر نیازهای متفاوت خود مجموعه ای از اتفاقات را به صورت یک جا در سیستم تعریف نموده و تنها با لمس یک کلید و یا ارسال یک پیامک بتواند این کارها را از سراسر دنیا اجرا نماید. از شاخص ترین سناریوها که می شود در یک ساختمان هوشمند تعریف کرد می توان به سناریوی های خواب، بیداری، تماشای تلویزیون، مهمانی، جشن، صرف شام، ترک خانه، سفر، حضور، ورزش، مطالعه و  … اشاره نمود.
سناریوهای اتاق نشیمن:
امکان تعریف سناریو های متفاوت (روز و شب) در خصوص کنترل پرده ها؛
امکان کنترل و تعریف سناریوهای متفاوت در خصوص کنترل شدت روشنایی مورد نیاز؛
ایجاد دمای مطلوب؛
امکان کنترل و گزارش گیری سایر فضاها (روشنایی و دما و پرده ها و…) از همان فضا؛
به طور مثال سناریوی سینما: پرده ها بسته، چراغ های سقفی خاموش، روشنایی دکوراتیو با ۳۰٪ دیم، آباژورها خاموش و سیستم صوتی خاموش گردد.
سناریوهای سالن پذیرایی:
امکان تعریف سناریوهای متفاوت (روز و شب) در خصوص کنترل پرده ها
امکان کنترل و تعریف سناریوهای متفاوت در خصوص کنترل شدت روشنایی مورد نیاز؛
ایجاد دمای مطلوب با کاربری های متفاوت (با توجه به تعداد افراد حاضر و دمای دلخواه مهمانان)؛
امکان کنترل و گزارش گیری سایر فضاها (روشنایی و دما و پرده ها و…)؛
به طورمثال سناریوی مهمان: چراغ های تابلو های نقاشی روشن، روشنایی دکوراتیو با ۷۵٪ دیم و آباژورهای روشن، چراغ های بوفه تزئینی روشن و سیستم صوتی با صدای ملایم راه اندازی گردد پیام خوش آمدگویی پخش گردد و یک اسپری خوش بو کنندۀ فضای محوطه را خوشبو سازد نور و دمای اتاق در میزان مشخص تنظیم شوند.
سناریوهای ناهارخوری:
امکان تعریف سناریو های متفاوت (روز و شب) در خصوص کنترل پرده ها؛
امکان کنترل و تعریف سناریوهای متفاوت در خصوص کنترل شدت روشنایی مورد نیاز؛
ایجاد دمای مطلوب با کاربری های متفاوت (با توجه به نوع غذای در حال سرو و دمای مناسب بنا به تعداد حاضرین و فصل سال)؛
به طور مثال سناریوی شام: روشنایی سقفی خاموش و روشنایی دکوراتیو با ۳۵٪ دیم و نور مخفی روشن و سیستم صوتی با صدای ملایم راه اندازی گردد.
سناریوهای آشپزخانه:
امکان تعریف سناریو های متفاوت (روز و شب) در خصوص کنترل پرده ها؛
امکان کنترل و تعریف سناریوهای متفاوت در خصوص کنترل شدت روشنایی مورد نیاز؛
به طور مثال مد طبخ غذا: روشنایی سقفی روشن، روشنایی بوفه خاموش، چراغ بالای اجاق روشن، هود روشن و درجه حرارت به حداقل مطلوب
ایجاد دمای مطلوب و راه اندازی فن های تخلیه هوا بسته به نوع کاربری (هنگام طبخ غذا، صرف صبحانه، شستشوی ظروف و یا نظافت).
سناریوهای اتاق خواب اصلی:
امکان تعریف سناریو های متفاوت (روز و شب) در خصوص کنترل پرده ها؛
امکان کنترل و تعریف سناریوهای متفاوت در خصوص کنترل شدت روشنایی مورد نیاز؛
امکان تلفیق کنترل روشنایی، کنترل پرده ها و سیستم صوت و کنترل های لازم در فضای حمام؛
ایجاد دمای مطلوب با کاربری های متفاوت (خواب، بعد از حمام، آرایش،‌استراحت و…)؛
امکان کنترل و گزارش گیری سایر فضاها (روشنایی، دما، پرده ها و پنجره ها) از همان محل؛
فعال یا غیر فعال نمودن سیستم امنیتی؛
بطور مثال سناریوی صبح بخیر: راه اندازی سیستم صوتی با صدای ملایم، ایجاد نور ملایم با تنظیم پرده ها و استفاده از نور طبیعی موجود در محیط، گزارش ساعت، دما و وضعیت آب و هوای محیط خارج، ایجاد دمای مطلوب در فضای حمام، آماده سازی و راه اندازی دوش و سونای ایستاده، راه اندازی قهوه جوش و … .
سناریوهای اتاق های خواب:
امکان تعریف سناریو های متفاوت (روز و شب) در خصوص کنترل پرده ها؛
امکان کنترل و تعریف سناریوهای متفاوت در خصوص کنترل شدت روشنایی مورد نیاز؛
امکان تلفیق کنترل روشنایی، کنترل پرده ها و سیستم صوت؛
ایجاد روشنایی بر اساس حضور، بدون نیاز به لمس کردن کلیدهای فرمان؛
کنترل فن تخلیه بو در زمان لازم (فعال کردن با تاخیر پس از ورود و غیرفعال کردن با تأخیر پس از خروج)؛
امکان توزیع صوت جهت دنبال کردن اخبار مهم، گزارش فوتبال، سریال و یا فیلم در حال پخش؛
به طور مثال سناریوی مطالعه: غیرفعال کردن سیستم صوتی، ایجاد نور با شدت نور لازم جهت مطالعه، تنظیم پرده و استفاده از نور طبیعی موجود در محیط، ایجاد دمای مطلوب در فضا.
سناریوهای سرویس بهداشتی:
ایجاد روشنایی بر اساس حضور، بدون نیاز به لمس کردن کلیدهای فرمان؛
کنترل فن تخلیه بو در زمان لازم (فعال کردن با تاخیر پس از ورود و غیرفعال کردن با تأخیر پس از خروج)؛
امکان توزیع صوت جهت دنبال کردن اخبار مهم، گزارش فوتبال، سریال و یا فیلم در حال پخش؛
ورودی ساختمان هنگام خروج:
خاموش شدن کلیه مسیرهای روشنایی؛
ایجاد دمای مطلوب در هنگام خروج و تعریف دمای مطلوب در هنگام عدم حضور در منزل؛
امکان تطبیق پرده ها و چراغ های پشت پرده با زمان حضور (در دو زمان شب و روز)؛
امکان شبیه سازی حضور در منزل؛
امکان گزارش گیری از وضعیت باز و بسته بودن درب و پنجره ها؛
خاموش کردن سیستم صوتی و تصویری؛
خارج کردن مسیرهای کنترلی از مدار؛
کنترل زمان بندی باز و بسته شدن پرده ها و یا حتی یک مسیر روشنایی جهت تامین نور لازم برای گل های زینتی؛
امکان گزارش گیری دما و وضعیت آب و هوای محیط خارج؛
برای نمونه به چند سناریو که در سیستم مدیریت هوشمند وجود دارد اشاره می شود:
۱) سناریوی میهمان:
با انتخاب این گزینه در سیستم چراغ های لوکس و لوسترها در سالن روشن می شوند در این حالت بیشترین تولید نور در سالن خانه ایجاد می شوند. پس از خروج میهمانان براحتی با تنظیم مجدد، سیستم به حالت قبل باز می گردد.
۲) شبیه سازی حضور انسان در خانه:
یکی از نگرانی های عمدۀ مردم در هنگام خروج از خانه، روشن کردن چراغ هایی در ساختمان است که بیانگر حضور انسان در خانه باشد. البته روشن چراغ ها برای مدت طولانی (مثلاً در سفر) باعث مصرف انرژی شده و از طرفی با یکسان بودن شرایط در خانه، دیگران به راحتی متوجه به عدم حضور ساکنین در خانه می گردند. سیستم مدیریت هوشمند ساختمان، نوعی پویایی و تحرک را در ساختمان ایجاد می نماید. بدین ترتیب که طی فواصل زمانی معین اقدام به روشن و خاموش نمودن چراغ ها کرده و این طور وانمود می سازد که افراد در خانه مشغول انجام فعالیت های رایج زندگی هستند. این وضعیت تا حدود زیادی سارقین را به اشتباه انداخته و در جهت ارتقاء امنیت ساختمان نقش مؤثری ایفا می کند.
۳) سناریوی خواب (SLEEP):
با انتخاب این حالت توسط کلیدهای صفحه نمایش، سیستم به طور هوشمند وضعیت خواب را در ساختمان فعال می سازد. در این سناریو سیستم با خاموش نمودن کلیۀ چراغ ها (و روشن شده چراغ خواب) در خانه فقط اجازۀ تردد به ساکنین داخل خانه را می دهد و در صورت باز شدن درهای ورودی خانه و پارکنیگ باعث به صدا در آمدن آژیر می شود. بدین ترتیب ساکنین از این وضعیت در خانه با خبر می شوند.
۴) سناریوی سفر (TRAVEL):
نگران خانه نباشید. سفر خوش
فقط موقع خروج دکمه مسافرت را بزنید و خانه هوشمند بر اساس تنظیمات می تواند شیر اصلی آب و گاز را قطع کند، کلیۀ وسایل برقی در خانه به جز یخچال و فریزر خاموش می شوند. چراغ ها و سیستم تهویه را خاموش کند، پرده ها را ببندد، دوربین های مدار بسته، دزدگیر و سیستم اعلام و اطفاء حریق را فعال کند و درب ها را پشت سرتان قفل کند!
این امکان وجود دارد که خانۀ هوشمند در نبود شما با روشن و خاموش کردن چراغ ها، باز و بسته کردن پرده ها و روشن کردن تلویزیون بودن شما را شبیه سازی کند تا توجه دزدها را جلب نکند.
۵) سناریوی خروج از خانه (Exit Home):
این سناریو مشابه سناریوی سفر است با این تفاوت که برای خروج از خانه در مدت کم و در حدود چند ساعت این حالت فعال می شود. تنها تفاوت این سناریو با سناریوی سفر، عدم بستن شیر آب و گاز در خانه می باشد. این حالت برای جلوگیری از خاموش شدن بخاری گازی، آبگرمکن، اجاق گاز و … در هنگام خروج موقتی از خانه می باشد.
خب، اجازه بدید تا با هم کارهایی را که به هنگام خروج از منزل انجام می دهیم مرور کنیم، مسلماً با بالا رفتن هزینه های انرژی هیچ کدام ما علاقه نداریم چراغ های منزلمان را قبل خروج روشن بگذاریم. پس به تک تک اتاق ها سرک می کشیم و چراغ ها را خاموش می کنیم. پنجره ها را می بندیم. پرده های اتاق ها را می کشیم. شیر گاز را می بندیم و از خانه خارج می شویم. وای صبر کنید فراموش کردیم اتو و قهوه ساز را خاموش کنیم، پس باید دوباره به منزل برگردیم و این دو را خاموش کنیم. اما آیا زمانی که شما یک خانه و ساختمان هوشمند دارید تمامی این کارها لازم است؟ پاسخ خیر است، خانۀ هوشمند شما با با فشردن یک دکمه کل این سناریو را برایتان اجرا می کند. چراغ همۀ اتاق ها خاموش می شود، پرده ها بسته می شوند سیستم سرمایش و گرمایش به حالت صرفه جویی می رود و اگر فراموش کرده باشید اتو و قهوه ساز خود را از برق بکشید کافیست تا به راحتی با گوشی موبایل خود از راه دور برق این دو وسیله را قطع نمایید.
۶) سناریوی عادی (NORMAL):
ساکنین در یک خانۀ هوشمند در صورت نیاز می توانند کلیۀ امکانات سیستم هوشمند را به جز سنسورهای دود و گاز غیر فعال کرده و به طور عادی به زندگی خود در خانه ادامه دهند. با انتخاب حالت نرمال در خانه، سیستم این وضعیت را در خانه اجرا می کند.
۷) سناریوی روشنایی هوشمند (AUTO LIGHT):
یکی از راه های بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها ایجاد روشنایی اتوماتیک است. این روش تا حدود زیادی جلوگیری از روشن ماندن چراغ ها در فضاهای مختلف خانه که بیشتر براثر فراموشی افراد اتفاق می افتد، مؤثر است. وقتی که این حالت در خانه فعال شود، با ورود افراد به درون اتاق ها، چراغ ها روشن شده و با خروج از اتاق، چراغ ها پس از چند دقیقه تأخیر زمانی، خاموش می شوند. میزان تأخیر زمانی نیز توسط کاربر قابل تنظیم می باشد.
۸)تماشای فیلم (سینمایی):
برای تماشای یک فیلم جذاب به نظرتان چگونه شرایط محیطی ایده آل است؟ مسلماً برای لذت بردن از تمااشای فیلم در سینمای خانگی خود دوست دارید تا نور محیط کم شود و پرده ها کشیده شود تا نور اضافی شما را هنگام تماشای فیلم آزار ندهد. سناریو تماشای فیلم تمامی این مراحل را به صورت خودکار انجام می دهد، چراغ های اضافی را خاموش می کند، نور آباژور را کم می کند و پرده ها را می بندد و علاوه بر این سینمای خانگی را نیز فعال و روشن می نماید. حتی لازم نیست دنبال کنترل های تلویزیون و سینمای خانواده بگردید با گوشی موبایل خود هم می توانید در یک خانه هوشمند همه ی وسایل صوتی و تصویری خود را کنترل کنید.
۹) خواب به همراه پنجره:
همان سناریوی خواب است با این تفاوت که اجازه باز کردن پنجره را خواهید داشت.
۱۰) سناریوهای اقتصادی:
در این سناریو ها هدف طراحی سیستمی جهت نظارت کامل بر نحوۀ مصرف انرژی در ساختمان است. با توجه به شرایط مختلف روزانه در ساختمان، سیستم هوشمند تصمیم گیری های متفاوتی را اتخاذ خواهد کرد. در چنین سیستمی افراد اجازه باز نمودن پنجره های خانه را نخواهند داشت. و یا با توجه به الگوی مصرف انرژی، استفاده از برخی تجهیزات فقط در ساعات کم باری مجاز خواهد بود. درجه حرارت در چنین خانه ای به طور خودکار و بر اساس مقایسه با درجه حرارت بیرون ساختمان تنظیم می گردد.
۱۱) سناریو مراقبت از کودک:
با تعریف این سناریو می توانید تصاویر  فرزندان  خو د را  بر روی گوشی خود داشته و بر آن ها نظارت کنید و میزان دما و روشنایی اتاقشان را  کنترل کرده  و حتی میزان ساعات مصرفی آن ها از تلویزیون و بازی های رایانه ای را در اختیار والدین قرار می گیرد.
۱۲) سناریو رومانتیک (Romantic):
با فعال شدن این سناریو تمام هالوژن های سقفی با نور کم روشن می شوند و آباژور یا چراغ خواب نیز روشن می شود و تمام لوسترها خاموش خواهند شد و فضایی دل انگیز پدید می آید پخش یک موسیقی آرام نیز پیشنهادی ویژه برای شماست.

۱۶. تجهیزات مورد استفاده در خانG هوشمند:

۱۷. عملگرهای مورد استفاده:

۱۸. پروتکل ها و برندهای مورد استفاده:

۱۹. مراحل هوشمند سازی ساختمان:

۲۰. سؤلات متداول:

در صورتی که بخواهیم یک آپارتمان در حال ساخت را هوشمند کنیم بهترین زمان برای تصمیم گیری چه زمانی است؟ 
پاسخ: شما می بایست قبل از رسیدن ساختمان به مرحله سیم کشی در خصوص هوشمندسازی ساختمان با متخصصین این امر مشورت کرده و در این خصوص تصمیم گیری نمائید.
حداقل چه مقدار هزینه برای پیاده سازی این سیستم ها لازم است؟ 
پاسخ: هزینۀ تمام شدۀ پروژه های هوشمندسازی ساختمان بسته به متراژ ساختمان، امکانات مد نظر مشتری و نیز پروتکل انتخاب شده و برند تجهیزات متفاوت بوده و برای یک ساختمان ۲۰۰ متری حداقل از ۴ میلیون تومان به بالا شروع می شود.
آیا سیستم های مدیریت ساختمان BMS به صورت فارسی نیز در دسترس می باشند؟ 
پاسخ: بلی، نرم افزارهایی که برای پایش و مانیتورینگ تاسیسات ساختمان و فرمان به قسمت های مختلف ساختمان استفاده می شوند یا به عبارتی همان سیستم های مدیریت ساختمان BMS به صورت فارسی و با طراحی جذاب و کاملاً کاربرپسند طراحی می گردند.
آیا فقط خانه های نوساز و خانه هایی که هنوز ساخته نشده اند می توانند هوشمند شوند؟ 
پاسخ: خیر، این امکان وجود دارد تا حتی خانه ها و آپارتمان هایی که ساخته شده اند را بدون نیاز از تخریب و یا تعویض سیمکشی ساختمان هوشمند کرد. پس شما هم می توانید منزل خود را هوشمند کنید.
یک خانه هوشمند چه امکاناتی در اختیار ساکنین قرار می دهد؟ 
پاسخ: در بخش  امکانات خانه هوشمند راجع به این مطلب توضیحات کافی و مبسوط ارائه گردیده است. 
آیا کار کردن با یک خانه هوشمند برای همگان میسر است و یا نیاز به مهارت خاصی دارد؟ 
پاسخ: نکته قابل توجه در سیستم های خانه هوشمند و ساختمان هوشمند در این است که همه افراد صرف نظر از سن و میزان تحصیلات به راحتی می توانند از این سیستم استفاده کنند.


مشاوره
09118460695
بهترین راه برای طراحی خانه هوشمند، این کار با تماس شما با یکی از مشاورین ما صورت می گیرد، که با تکمیل آن مشاورین ما با شما تماس خواهند گرفت و اطلاعات لازم در ارتباط با خانۀ هوشمند شما را در اختیارتان خواهند گذاشت.