پاور متر یا توان سنج دستگاه هائی هستند که برای محاسبۀ توان، انرژی، توان اکتیو و راکتیو، فاکتور توان و اندازه‏ گیری ولتاژ، جریان طراحی گردیده ‏اند .همان طور که می دانید توان معرف انرژی در واحد زمان می باشد و با واحد وات اندازه گیری می شود و در الکتریسیته از حاصل ضرب ولتاژ در جریان به دست می ‏آید. این در حالی است که در سیستم های الکتریکی، خصوصاً در جریان متناوب نیاز به آنالیز بسیاری از فاکتورها می باشد که در تولید و نحوۀ انتقال انرژی و مصرف آن در تجهیزات الکتریکی بسیار موثر می باشند. 

پاور مترها می تواند چندین پارامتر را به صورت هم زمان اندازه گیری کنند و بیانگر میزان مصرف انرژی الکتریکی دستگاه متصل شده باشد. به کمک این توان سنج می توانید مقدار مصرف انرژی الکتریکی توسط یک دستگاه الکتریکی را محاسبه کنید. در واقع می توان این دستگاه را به عنوان یک پاورمتر، ولت متر، آمپر متر، انرژی الکتریکی متر به صورت مجزا در نظر گرفت و برای اندازه گیری میزان مصرف انرژی دستگاه های پر مصرف در منازل و یا در کارگاه ها می توان از این پاور متر کوچک استفاده کرد و میزان هزینه ها را با مصرف بهینه کاهش داد. به کمک این دستگاه می توان قیمت هر کیلو وات ساعت برق مصرفی را تنظیم کرد و در نهایت مقدار هزینه مصرف برق را به صورت جزیی توسط یک دستگاه خاص بررسی کرد. به کمک این دستگاه می توان پارامترهایی از جمله پاور فاکتور یا همان کسینوس فی و فرکانس را نیز اندازه گیری کرد.

پاورمتر جهت اندازه گیری مقادیر ولتاژ و جریان شبکه برق AC (متناوب) و DC (جریان مستقیم) با پشتیبانی از خروجی های مختلف رله، دیجیتال، آنالوگ و شبکه استفاده از صفحه نمایش LCD و LED با بهترین کیفیت و تکنولوژی روز. تنظیمات آسان به وسیله کلیدهای تعبیه شده در جلوی نمایشگر.

در اصطلاح به پاور متر Power meter آمپر متر و یا ولت متر گفته می شود و همین طور نمایشگر جریان یا ولتاژ که بیشترین مصرف آن ها بر روی تابلو های برق است تا بتوان به وسیلۀ آن ها مقدار جریان و ولتاژ را نمایش داد. 

مشخصات فنی:

۱- اندازه گیری ولتاژ از 100.0 تا 260.0 ولت با دقت 1%

۲- اندازه گیری جریان از 0 تا 16.00 آمپر

۳- اندازه گیری فرکانس از 45 تا 65 هرتز

۴- اندازه گیری توان از 0 تا 3680 وات

۵- اندازه گیری پاور فکتور (ضریب توان) 0 تا 1.00

۶- اندازه گیری توان مصرفی از 0 تا 10 هزار کیلو وات ساعت

۷- قابلیت تنظیم هزینه مصرفی به ازای هر کیلو وات ساعت

۸- دارای تایمر برای محاسبه زمان از 1 دقیقه تا 9999 روز