شیارزن وسیله‌ای از خانواده‌ی ابزار برقی است که دارای قدرت برش و ایجاد شیار در دیوار است. در صنعت ساختمان جهت کارهایی چون برق کشی از ابزار شیارزن استفاده می‌شود. ابزار برقی شیارزن علاوه بر این در کارهایی چون کندن مسیر عبور انواع لوله، برش کف و دیوار برای قوطی برق و هم چنین جای لوله کاربرد دارد. شیارزن عمل برش را با سرعت و قدرت بالا انجام می‌دهد. در بازار دو نوع شیار زن دو تیغ و یک تیغ موجود است که از هر کدام از آن‌ها در کار مخصوصی بکار برده می‌شود. از قابلیت‌های شیار زن دو تیغ امکان تنظیم اندازه برش است. این ابزار برقی توانایی جمع آوری گرد و غبار حاصل از ایجاد شیار را نیز دارد. برخی از شیار زن‌ها جهت مشخص نمودن خط برش از نشانگر لیزری برخوردارند.

ویژگی دستگاه:

قسمت‌های تشکیل دهنده شیارزن شامل صفحه گرانیت‌بر، گیر بکس، بلبرینگ٬ موتور و کلید ضد غبار است. شیار زن اصل دارای گارد محافظتی از جنس آلومینیوم است که در حین عمل برش ذرات گرد و غبار را بیرون می‌دهد. موتور قدرتمند این ابزار برقی از آرمیچر و بالشتک استاندارد است که توسط دستگاه‌های تمام اتوماتیک ساخته شده‌اند. برای آنکه دستگاه شیارزن دارای طول عمر بالایی باشد باید قطعات آن ضد غبار باشد. دستگاه در حین کار گرد و خاک ایجاد می‌کند بنابراین جذب این مواد به دستگاه باعث از کار افتادن آن می‌شود. بدنه‌ی دستگاه شیارزن به‌گونه‌ای طراحی شده است که کاربر با گرفتن دسته‌ی دی شکل آن هم قدرت کنترل وسیله را دارد و هم اینکه در اثر کار کردن طولانی مدت خسته نمی‌شود. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد شیارزن استارت نرم با دقت فراوان در حین کار است. علاوه بر این محافظت از استارت مجدد و تعویض اسان دیسک از دیگر ویژگی‌های این ابزار برقی است. برای کار با دستگاه شیارزن نیازی به اعمال نیروی کاربر نیست. بل که تنها با وارد آوردن نیروی ناچیزی دستگاه کار برش را اجرا می‌کند.

قابلیت‌های دستگاه شیارزن:

دستگاه شیارزن قابلیت تنظیم پهنا و عمق برش را دارد بنابراین از دقت بالایی برخوردار است. هرچه قدرت موتور و سرعت چرخش تیغه بالا باشد دستگاه از قدرت بالایی برخوردار است. هنگام کار با ابزار برقی شیارزن به عنوان یک وسیلۀ برش دهنده باید نکات ایمنی را رعایت کرد. در هنگام کار با این ابزار برقی باید از گارد حفاظتی استفاده کرد. در صنعت ساختمان برای قرارگیری لوله و کابل‌ها در داخل دیوار و یا کف از ابزار برقی شیارزن استفاده می‌شود. به وسیلۀ این دستگاه لوله‌ها و کابل‌ها از دید مخفی می‌شوند. قبل از آن که شیارزن وارد بازار شود برای انجام کارهای مربوطه از چکش و قلم استفاده می کردند که در این صورت علاوه بر پایین بودن دقت و کیفیت کار باعث ایجاد خسارات فراونی می‌شد. در مورد ایجاد شیار در مواردی مانند دیوار گچی به دلیل عدم سختی بسیار کم امکان روش قدیمی تا حدودی وجود دارد اما برای دیوار و کف‌های سخت باید حتما از شیارزن استفاده کرد. دستگاه شیارزن جهت جمع آوری گرد و خاک به یک خروجی مکنده مجهز هستند. در این صورت در پایان کار با محیط کثیف مواجه نخواهید بود.