تفنگ میخکوب بتن دستگاهی است که برای اتصال پلیت ها و صفحات مختلف به بتون و هم چنن قرار دادن میخ در بتن یا انواع مواد مختلف سخت به کار می رود. البته مصارف دیگری از جمله اتصال انواع توری های مشبک و غیره به صفحه های بتونی و مصالح ساختمانی دارد.

تفنگ های میخکوب برای اتصال سریع انواع تجهیزات برقی و تأسیساتی بر روی بتن و فلز و مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه هم چنین برای نصب صفحات عرشه فولادی، توری های مشبک و صفحات مختلف در پروژه های ساختمانی کاربرد فراوانی دارد.
این تفنگ ها به وسیله چاشنی میخ موجود در خان تفنگ را با شدت به سمت هدف شلیک کرده و واشری که بر روی میخ قرار دارد صفحه را بر روی بتون نگه می دارد.

انواع تفنگ های میخ کوب بتن:

۱- تفنگ میخ کوب دستی:

به منظور اتصال قطعات مختلف به سطوح بتنی، از انواع میخ و چاشنی و تفنگ میخکوب استفاده می شود. میخ به وسیله تفنگ میخکوب و از طریق نیروی احتراق باروت شلیک می شود و در سطوح بتنی و فلزی فرو می رود. نصب انواع پوشش های ایزولاسیون، تور های فلزی، اتصالات موقت و دائمی در کارگاه ها، سیستم های برقی و مکانیکی، دیوار های سبک و دکوراسیون داخلی (کناف)، هم چنین نصب زائده های برشی (Shear Connector) و ورق های فلزی در اجرای سقف های عرشه فولادی (Metal Deck) و کامپوزیت، از مهم ترین کاربرد های گل میخ و میخ و چاشنی می باشد.

مزایای تفنگ های میخکوب دستی:

- ایمنی بالا در حین کار مطابق با استانداردهای بین المللی

- قابلیت استفاده برای انواع میخ پرچ واشر دار

- دارای کاربری جهت بتن و فولاد

- دارای ریل چاشنی

- امکان مصلح شدن میخ به صورت عددی

- تنظیم 3 درجه قدرت شلیک

- انواع میخ 2/2، 2.7، 3.2، 4.2

عملکرد این دستگاه مشابه تفنگ بادی است. با قرار دادن چاشنی مخصوص در داخل دستگاه و قرار دادن میخ در محل تعیین‌شده، می‌توانید از این ابزار استفاده کنید. چاشنی‌هایی که برای این محصول در نظر گرفته‌اند در دو نوع و برای کوبیدن میخ در فلز یا بتن هستند. نوع میخی که برای این دستگاه مورداستفاده قرار می‌گیرد، از گونه‌های واشردار است. از این دستگاه در شغل‌های مختلف که با چوب و فلز سروکار دارند، استفاده می‌کنند. میخ‌کوب‌ها به صورت‌های مختلف برقی، بادی یا دستی تولید می‌شوند. محل استفاده‌ی هرکدام از این انواع متفاوت است. مسلماً برای کوبیدن میخ در فلز یا بتن نمی‌توان از میخ‌کوب دستی استفاده کرد. در این موارد از نوع تفنگی یا برقی استفاده می‌کنند؛ زیرا این دستگاه‌ها قدرت لازم برای وارد کردن میخ در فلز یا بتن را فراهم می‌کنند. این تفنگ به وسیله چاشنی میخ موجود در خان تفنگ را با شدت به سمت هدف شلیک کرده و واشری که بر روی میخ قرار دارد صفحه را بر روی بتون نگه می دارد.

۲- تفنگ میخکوب نیمه اتوماتیک (گازی):

تفنگ میخکوب نیمه اتوماتیک به این معنی است که بعد از هر بار شلیک دستگاه باید مسلح شود و قابلیت این را دارد که در هر ساعت 450 نصب انجام دهد. حداقل ضخامت پلیت که در کار قرار می‌گیرد می تواند تا 3 میلی‌متر باشد. نوع نیروی محرکه این دستگاه چاشنی است. از چاشنی‌های سبز، زرد و قرمز می‌توان برای این دستگاه استفاده کرد. دامنه طول میخ برای این دستگاه از 14 تا 62 میلی‌متر بوده و با این میخکوب می‌توان هم در بتن و هم فولاد شلیک کرد بنابراین این دستگاه دارای دو نوع میخ برای بتن و فولاد است. هم‌چنین میخ‌های استفاده شده برای این دستگاه باید از نوع تکی باشد. وزن دستگاه 2.4 کیلو گرم است. از کاربردهای این دستگاه می‌توان اتصال صفحات ضربه‌گیر بر روی بتن، اتصال فریم‌ها و چهارچوب‌های درایوال به بتن و نصب پایه پلیت‌های قالب‌بندی را نام برد. میخ‌کوب دارای پوسته آهنی و مقاوم بوده و تعمیر و نگهداری این دستگاه آسان است.
تفنگ های میخکوب گازی، نسل جدید تکنولوژی نیروی محرکه تفنگهای میخکوب می باشد و در مقایسه با تکنولوژی قدیمی نیروی محرکه چاشنی، دارای مزایای بیشتر زیر می باشد:
- افزایش امنیت و سلامت کاربر به دلیل کاهش صدا و لگد تفنگ میخکوب در هنگام شلیک و حذف ذرات پرتابی چاشنی پس از شلیک
- حذف هزینه های نگهداری و تعمیرات دوره ای و خرید قطعات محرکه، به دلیل جایگزینی گاز بجای جاشنی
- افزایش سرعت شلیک و به تبع آن افزایش سرعت نصب و اجرا
- صرفه اقتصادی بیشتر در بلند مدت
- استفاده وسیعتر بر روی مصالح ساختمانی متنوع تر
- شلیک بیشتر هر کپسول گاز در مقایسه با چاشنی
تفنگ میخکوب گازی برخلاف تفنگ های میخکوب گازی مشابه موجود در بازار که برای کار بر روی بتن و فلز می بایست میخ جداگانه تهیه کرد، فقط با تهیه یک نوع میخ، کاربری بر روی تمام سطوح را فراهم خواهد کرد. میخ های آپولو در نوارهای 10 عددی بوده و در خشاب 20 عددی  یا 40 عددی تفنگ قرار می گیرند. یکسان بودن نوع میخ برای انواع مصارف، هزینه های مستقیم خرید و انبارش مواد مصرفی را کاهش و سرعت نصب و اجرا را افزایش خواهد داد.
تفنگ میخکوب گازی دارای بخش های محفظه جایگذاری کپسول گاز، خشاب میخ، خشاب نصب باطری می باشد. مسلح شدن میخ به صورت کاملاً اتوماتیک پس از هر بار شلیک انجام می شود. قدرت شلیک و نفوذ میخ را نیز با توجه به نوع مصالح، می توان از طریق پیچ کنار دهانه تفنگ، تنظیم نمود. از دیگر محاسن آن می توان به  وجود سیستم لگدگیر تفنگ در هنگام شلیک و دفع کننده ضربه برای امنیت و سلامت هر چه بیشتر کاربر اشاره کرد.
این دستگاه با فشرده ساز (کمپرسور) های الکترومغناطیسی هوا (پنوماتیک) کار کرده که خوراک این موتورها گازهای بسیار آتشگیری چون بوتان یا پروپان است.

امروزه به سبب سرعت و راحتی کار با این ابزار در صنعت جایگزین چکش شده است.