هویه وسیله‌ای است که برای ذوب لحیم و اتصال قطعات به یکدگیر به کار می‌رود. از جمله راه‌‌هایی که برای اتصال در مدارات الکتریکی و الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، لحیم‌کاری است. این کار با استفاده از دستگاه هویه و به کمک قلع یا همان سیم لحیم و روغن لحیم، انجام می‌شود. دستگاه‌های هویه با توان‌های مختلفی تولید می‌شوند. البته در تولید این دستگاه، شکل نوک و بدنه‌ی این دستگاه هم بسیار متنوع و مهم است. با در نظر گرفتن توان، شکل نوک و فرم بدنه‌ی دستگاه و محل مصرف، می‌توانید دستگاه مورد نظرتان را تهیه کنید. در بعضی از محصولات تولیدشده، توان هویه را متغیر در نظر می‌گیرند تا کاربر بتواند در طیف وسیع‌تری از دستگاه استفاده کند. اگر به رشته‌ی برق و الکترونیک علاقه دارید و مایل هستید تا با مدارهای الکتریکی و الکترونیکی کار کنید، دستگاه هویه ازجمله‌ی ابزارهایی است که به‌کرات به کار شما می‌آید.

هویه‌ها را می‌توان به دو دستهٔ اصلی تقسیم کرد، هویه‌های چکشی (غیر الکتریکی) و هویه‌های الکتریکی. با توجه به نقطهٔ اتصال و اندازهٔ آن باید هویه مناسب که بتواند دمای لازم را ایجاد کند انتخاب نمود.

هویه‌های الکتریکی به دو دستهٔ اصلی تقسیم می‌شوند، هویه‌های قلمی و هویه‌های هفت‌تیری (تفنگی). نوک هویه‌ها پس از مدتی کار کثیف می‌شود که باید با استفاده از اسفنج نسوز یا سیم ظرف‌شویی یا سمباده ی ریز تمیز شوند، البته امکان تعویض سر هویه نیز وجود دارد.