برای برش کابل ها از قیچی های مخصوص استفاده می شود تیغۀ این قیچی ها متناسب با قطر کابل ساخته می شوند در بعضی از این قیچی ها تیغه ها قابل تعویض و تیز شدن هستند و می توان در برش کابل های مختلف از آن استفاده کرد. هم چنین گاهی برای روکش برداری کابل نیز از این تجهیز استفاده می شود. جنس تیغه های از فولاد هستند. تقریباً تمامی قیچی‌های کابل‌بری در برابر شدت جریان تا میزان 1000 ولت عایق هستند. قیچی های کابل بری به دو نوع دستی و هیدرولیکی تقسیم بندی می شوند. برای بریدن کابل ها و هادى هاى مسى و آلومینیومى با قطر کم از قیچى کابل برى دستى، و براى قطرهاى بیش تر، از قیچى هاى هیدرولیکى، پنوماتیکى و یا الکترومکانیکى استفاده مى شود. 

برای انتخاب قیجی تنها ضخامت کابل اهمیت ندارد بلکه با به مواردی هم چون:

۱- جنس کابل

۲- قطر یا سطح مقطع کابل

۳- سختی و مقاومت برش مقطع موردنظر

۴- سایز و قابل حمل بودن قیچی

۵- طول عمر تجهیز

۶- جنس دسته وبدنه

۷- ظرفیت برش: تعداد برشی که در یک روز می خواهید انجام دهید که به  جنس هادی کابل بستگی دارد. به عنوان مثال سیم مسی یکی از آسانترین نوع سیم برای بریده شدن هستند.

۸- قابلیت تنظیم شدن تیغه: این ویژگی به بریدن انواع مختلف کابل کمک می کند.

۹- استفاده راحت: قیچی هایی که دارای دسته پلاستیکی هستند برای کار راحتتر هستند.

۱۰- عایق بودن: بهتر است قیچی در برابر شوک های الکتریکی عایق باشد.

۱۱- قیمت

۱۲- اهمیت سرعت برش و ... 

توجه کرد.

قیچی کابل بری دستی:

اغلب از قیچی های کابل بری دستی استفاده می کنند که مدل ساده آن شامل دو تیغه فولادی و دسته اهرم برای وارد کردن نیرو به کابل تشکیل شده است. هر قیچی کابل بری نمی تواند تمامی کابل ها را برش دهد. در واقع قیچی دستی برای بریدن کابل های کوچک جامد رشته ای مسی و آلومینیومی بکار می رود و دارای دو نوع یک دستی و دودستی می باشد که نوع اول برای کابل های نازک و نوع دوم برای کابل های قطورتر بکار می رود. که شبیه انبرهای هلی کوپتری هستند و خود این ها نیز دارای انواع مختلفی هم چون قیچی دستی اهرمی، قیچی اهرمی یک دستی، قیچی اهرمی دو دستی، قیچی جغجغه ای یک دستی و... می باشند که  باتوجه به شکل دهانه قیچی می توانند به مدل هایی مختلفی هم جون کلاغی و... تقسیم می شوند. از ویژگی های آن ها می توان به برش بدون خراب شده لبه کابل، طراحی اهرم قوی برای ظرفیت بالای برش، مناسب برای کیف های ابزار، تولید شده از جنس فولاد، دستگیره پی وی سی و برش هرکابلی را از جمله کابل های الکتریکی مس، لوله های پلاستیکی، کابل باتری، کابل جوش، شلنگ و کابل کنترل اشاره کرد.

قیچی کابل بری هیدرولیک:

قىچى کابل برى یا کاتر کابل هیدرولیکى، که قابل تنظیم براى قطرهاى مختلف از کابل هایى با هادى مسى و آلومینیومى است و بیش تر براى کابل هاى با قطر زیاد که نمى توان با قیچى هاى کابل برساده برش داد، کاربرد دارد و زمان کمتری برای برش مورد نیاز می باشد که این خود یکی از مزایای این نوع می باشد و شامل پوشش سیلندر هیدرولیک، سیلندر هیدرولیکی، پیچ و مهر قفل، بازوی قیچی، اتصال دهنده بازوی قیچی، شلنگ فشارقوی تیغه های بسیار تیز از جنس فولاد و... می باشند. قیچی های هیدرولیکی که کاربا آن ها راحت است نیز دارای انواع مختلفی مانند: پمپ سرخود، پمپ جدا، باتری دار و... می باشد. برای کار با آن ها کافی است محل برش را مشخص کنید و کابل را درون فک فیچی قراردهید و دکمه برش را فشاردهید.