گونیا ابزاری است به شکل مثلث از جنس فلز، پلاستیک یا چوب که از آن برای رسم زاویه قائمه و کشیدن خطی عمود بر خط دیگر یا خطی موازی با خط دیگر استفاده می‌کنند. گونیا از ابزار پرکاربرد در معماری و مهندسی و از ابزار کاربردی دانش‌آموزان در کلاس‌های ریاضیات و هندسه است. در هنگام استفاده از این محصول فشار زیادی به چشم‌ها و دستان شما وارد نمی‌شود. با این گونیا قادرید زاویه‌هایی با سه درجه‌ی مختلف رسم کنید.

گونیا دارای بدنه‎ای پلاستیکی و شفاف است. به همین دلیل این گونیا بسیار سبک است و حمل یا استفاده‌ی آن به دستان شما آسیبی وارد نمی‌کند. شفاف بودن بدنه باعث می‌شود که شما بتوانید زمینه‌ی کاغذ را ببینید و خطوط و زوایای دقیقی رسم کنید. سه زاویه‌ گونیا به ترتیب ۹۰، ۳۰ و ۶۰ درجه هستند. با این گونیا می‌توان خطی به طول حداکثر ۱۵ سانتی‌متر ترسیم کرد. درجه‌بندی روی این محصول به سانتی‌متر است و اعداد آن با مشکی پر‌رنگ مشخص شده‌اند. به‌این‌ترتیب لازم نیست در هنگام اندازه‌گیری با ترسیم فشار زیادی به چشمان خود وارد کنید.

استفاده از وسایل مناسب، ریاضی را از آنچه هست، شیرین‌تر می‌‎کند. گونیای مپد به دلیل شفافیت بدنه و اعداد پررنگ خود، برای همه‌ی دانش‌آموزان یک ابزار کاربردی است.گونیا ابزاری است به شکل مثلث از جنس فلز، پلاستیک یا چوب که از آن برای رسم زاویه قائمه و کشیدن خطی عمود بر خط دیگر و یا خطی موازی با خط دیگر استفاده می‌کنند. گونیا از ابزار پرکاربرد در معماری و مهندسی و از ابزار کاربردی دانش‌آموزان در کلاس‌های ریاضیات و هندسه است.

در برخی مواقع زبانه گونیا مدرج نمی‌باشد که در این صورت فقط برای صحت گونیایی بودن قطعه کار و خط‌کشی استفاده می‌شود. ولی اگر زبانه گونیا مدرج باشد علاوه بر خط‌کشی، برای اندازه‌گیری نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

معمولاً دو دسته گونیا ساخته می‌شود: یکی گونیا با گوشه‌های ۹۰ و ۶۰ و ۳۰ درجه و دیگری گونیا با گوشه‌های ۹۰ و ۴۵ و ۴۵ درجه.